søndag den 2. februar 2014

På druk i Aarhus - Arnbitter

Af og til sker der det, at man opdager noget, som er decideret mindblowing. For eksempel, når man opdager, at den hæderkronede bitter Arnbitter stammer fra ... Aarhus! Oh yeah... that's right!
Læg mærke til, hvordan sloganet "The true spirit of Aarhus" spiller på både ånd og spiritus ... Ge-ni-alt! Hvor var de reklamefolk henne, da man fandt på "Danish for progress"? Og sprogforvirringen er ren The Julekalender. Stærkt!

Den bitre drik, som ifølge producenten kan spores tilbage til "engang i 60erne", er en "bitter i særklasse på 50% vol, som sammen med særligt udsøgte urter tilsat alkohol & blandet efter en hemmelig recept er med til at give ARNBITTER sin helt specielle styrke, karakter & smag". 

Rygtet siger, at Arnbitter fik sit navn, fordi opfinderen blev spurgt "Er'n bitter"? Dette rygte har AITMOOS dog ikke kunne bekræfte.

Arnbitter "vandt guldmedalje i 1970, ved den internationale vin & spiritusudstilling i Rotterdam. Arnbitter fik sølv ved The International Wine & Spirit Competition 2005 i London". Hmm, sølv. OK, men selvfølgelig lidt bittert.

Denne opdagelse får pludselig det hele til at gå op. Aarhus-sættet! Så er det derfor, det består af Ceres og en Arnbitter. Duh. En kold og en bette skarp. Det er sgu da gadesprog, mand!

Man kan få sig et Aarhus-sæt på adskillige brune værtshuse i byen, men som det fremgår af nedenstående annonce af "Meter Pikkelsen" (hohohohoho, byttet rundt på forbogstaverne!), kan man også få den natklubben på Store Torv:
"Keep it real Århus;-)!"
 
Efter sigende skrev Paul Weller dette hit efter en våd nat i Aarhus, hvor han hamrede adskillede Aarhus-sæt sammen med "den gamle mod".


Weller (tænker): - Årh, jeg har det ringe. Skulle ikke have drukket så mange Aarhus-sæt. 

Og husk, at det udtales "bitter" med [i], ikke med [e], som københavnerne siger det. B[i]tter, [e]kk'å?

fredag den 31. januar 2014

Thomas Helmig: Fugleflugt Live:Vild Med Dans Finalen 2013

Stærkt. Lige at tage tempoet, akkorderne og delvist melodien fra sit første og største hit. Dog ikke reggaerytmen, nuvel. Og så den dans. Den dans! Her på AITMOOS-redaktionen har vi gåsehud, men vi er ikke sikre på, hvorfor. [Klik her for at se videoen]



Prøv lige at synge "Det' mig, der står herude og banker på" under omkvædet. Hva'? Hva'? Helmig, for satan... "Tak for sangen, pænt farvel". Tilbage til den psykedeliske periode, tak.

tirsdag den 28. januar 2014

Aarhus-mode

Hvor går du hen, når du skal shoppe i Aarhus? Et af de første indlæg på bloggen rettede fokus mod Aarhus' måske fashion hot-spot numero uno, Fatme! Hvor du kunne få hjemmesyede bukser uden lommer, partisantørklæder med duft af røgelse og gamle somali-suits med tre knapper. Høj klasse. Men ak. Hverken butikken eller indlægget er noget værd den dag i dag. Det var ellers en mega fed boutique.

Autentisk billede af en aarhusiansk kvinde, som næsten kun kan være Tina Dickow, der er på vej ned for at shoppe i Fatme i selskab med en lækker italienerfyr. Hot!

Nå, men når nu, der hverken eksisterer steder som Boutique Fatme eller Hafnia-Arkaden længere, så må man jo ty til andre orakler for at få kendskab til Aarhus-moden. Her kommer københavnermagasinet om mode og musik, Soundvenue, ind i billedet.

 
Soundvenue har tydeligvis ladet sig inspirere af det aarhusianske komikerpar, Finn Nørbygaard og Jette Torps show "Musik & Fis", da de skulle finde på deres slogan. Rygtet lyder endvidere, at magasinet en kort overgang overvejede at kalde deres slogan for "Musik og dyr".

Magasinet  har været en tur i "Smilets By", som de har fundet ud af, at Aarhus engang blev kaldt, og spurgt en række nyrige overklasse-aarhusianere om det "sejeste modespot" i Aarhus. Vi bringer her nogle af svarene:
BANG!
WUTJAH!
AIGHT!
U MAD BRO!
   
SHIT JUST GOT REAL!
  
YOU SO CRAZEH!

50% svarer altså i den ene eller anden form "Latinerkvarteret". Hvor overraskende! I det mindste nævner de ikke Solid!, hvor man ellers kan få nogle t-shirt med noget fedt print. Dog er Latinerkvarteret angiveligt ikke det eneste sted, man kan spotte sej mode:
 
 Eller som en anden formulerer det:

"Verdens mindste storby", indeed. Hvis du selv vil spotte den "fedeste street style", så tjek det ud her. Det er cirka lige så dumt, som det lader til at være.
- Aarhus-mode? Hvorfor spurgte I ikke bare os?

tirsdag den 10. december 2013

Årets hotteste aarhusianer

I den sidste halvdel af 2013 har en upåagtet, godmodig mand taget Danmark med stormstyrke. En mørkhåret fyr, der sporter et godt fuldskæg og besidder en sympatisk accent. Du har nok gættet, hvem der er tale om: Youtube-fænomenet Chili-Klaus.

Hot.

Chili-Klaus, også kendt i folkemunde som "Chili-John" (don't ask...), er oprindeligt født i Vestjylland, men har boet i Aarhus siden 1992. Det er hermed godkendt. Under navnet Klaus Wunderhits er han revyskuespiller og musiker, men det er hans chilivideoer, hvor han spiser chili, enten alene eller med kendte danskere, der for alvor har gjort ham kendt. Kendisserne rejser langvejs fra til Chili-Klaus' bolig i Aarhus for at få 5 minutters berømmelse: "komikeren" Gorden Kennedy, "danseren" Allan Simonsen, "krigskorrespondenten" Rasmus "Tanten" Tantholdt m.fl., er alle bukket under for den pebrede frugt. Og selvfølgelig "hele Danmarks" Bubber.

Bubber: - Wuaaaah, den er stærk, den chili. Jeg åd den jo kun, fordi jeg så gerne bare have, at AITMOOS skriver noget om MIG, og jeg er jo ikke fra Aarhus...!
Chili-Klaus: - Jamen, de har da brugt dig i et indlæg, Bubbi... Lige her

Selv borgmesteren af Aarhus, som tidligere har høstet skepsis fra blog-fronten, er mødt op:
Borgmesteren: - Tror du, AITMOOS vil elske mig nu, Chili-Klaus?
Chili-Klaus: - Det ved jeg sgutte, Borgmester. Lover du at droppe sloganet "Danish for progress"? Og er det skæg der overhovedet ægte?

Det er billig sjov, og chilien bliver malket max for tiden. Alle skal smage de chilier. Det har medført kritik fra flere kanter, f.eks. fra "Freddy Hansen", der har et blafrende Dannebrog som emoticon:
"Æd lort" indeed, Freddy Hansen

Der er måske noget om sagen, og det er da heller ikke chilismagninger, der får alvor får AITMOOS-redaktionen op i det røde felt. Nej, det gør det faktum, at Chili-Klaus danner par med ingen ringere end: Jette Torp! Wuuuahuuu. 

 
ÅH ja. Det er noget, der vil noget. Bemærk især det chili-røde hår, den stærke personlighed og den varme humor. Måske har vi ligefrem en kandidat til det hotteste par i Aarhus, efter Thomas og Renées skilsmisse? Døm selv:


Hmmm...

I hvert fald er det påfaldende, hvordan Chili-Klaus ofte bærer Helmigs kendetegn, i form af en fuldstændig overflødig hat, i sine videoer.
Nu venter vi bare på, at Helmig kommer forbi Chili-Klaus og smager på hans chili. Fortsættelse følger?

tirsdag den 3. december 2013

Jul i Aarhus - Jul i Aarhus (AOA)

Okay, okay, så bloggen har været forsømt på det seneste. Andet er kommet i vejen, f.eks. en lille ting kaldet "livet". Fortvivl dog ej, bloggen lever i bedste velgående. Et tilbagevendende tema har været, hvordan AITMOOS-redaktionens idéer er blevet hugget af andre medier (vi kigger på dig, stiften.dk). Dybt originale koncepter, som selvfølgelig er idéudviklet gennem mindmap og åbent modus - moderne ledelsesteknikker, hvor medarbejderne opfordres til at komme med input, så de føler ansvar for virksomheden og identificerer sig med ledelsen, frem for kollegerne, og ikke strejker eller gør oprør, hvis de da ikke ligefrem udråbes til at være deres "egen chef".

Fy for satan.
Nå, men tilbage til det, det hele handler om, nemlig Aarhus. Kendere og elskere af Aarhus vil vide, at der findes den såkaldte "byguide" til Aarhus, aoa.dk, der pryder sig med sloganet "Alt om Aarhus". Har man hørt en loppe gø. Et enkelt blik på hjemmesiden afslører, at siden er et direkte rip-off af AITMOOS. Se f.eks. deres logo:

Klart rip-off! Nå, men det er ikke det hele. For tiden kører AOA et tema, der hedder det catchy navn  "Jul i Aarhus". Åh, ja, det er virkelig et genialt navn, som ikke bare lige er sådan at finde på. "Hmm, jeg synes, jeg har hørt et lignende navn før, men hvor...?," tænker du. NÅÅH JO!

Her er beviset: Indtil flere indlæg med "etiketten" (delikat) jul i århus

AOA vil sandsynligvis forsvare sig med, at AITMOOS' serie, som startede helt tilbage i 2010, hedder Jul i Århus, men æhh-bææh, AOA, sådan stavedes Aarhus dengang. Men okay, okay. AOA og AITMOOS deles om kærlighed til Smilets By, og byen er vel stor nok til os begge.

Følg med på bloggen, når AITMOOS går AOA i sømmene og ser, hvad de har at byde på. We out, motherfuckers.

søndag den 15. september 2013

Tanker om en skilsmisse

Der er gået chokbølger gennem Aarhus. Gennem bloggen. Gennem håbet. Gennem drømmehjertet. Lykken er bristet. I starten af september kunne man læse følgende på forsiden af de landsdækkende aviser:


Det er et hårdt slag for alle, ikke bare Aarhus, men for AITMOOS. Nåh ja, og for Thomas og Renée, selvfølgelig. Det er ikke nogen hemmelighed for faste læser (sic) af bloggen, at kendisparret har været en stor inspiration for Aarhus In The Middle Of Our Street. Et tilbagevendende tema. De aarhusianske Beckhams. De virkede jo ellers så lykkelige!


Derfor var den første reaktion da også benægtelse: "Det kan ikke passe!" Det er jo ikke mere end et år siden, at man på Ekstra Bladet kunne læse denne stærke overskrift:


Er det så underligt, at man bliver forvirret? Nuvel. Så kommer kynikeren: "Man havde det nu nok alligevel på fornemmeren". Men så kommer det spørgsmål, som altid vil melde sig: "Hvorfor?". Vi ved det ikke. Medierne har ellers flydt over med historier om bruddet og hvorfor det skete. Det manglede da også bare, her i den mest profilerede skilsmissehistorie siden det, som ellers blev kaldt "Årtiets skilsmisse", nemlig det chokerende brud mellem Tøffe og Betiina (sic).


AITMOOS-redaktionen har dog valgt at ignorere disse historier, som, i modsætning til AITMOOS, sikkert bygger på falske rygter og løse historier. Redaktionen vil desuden prøve at lade være med at vælge side, selvom vi nok må erkende. at hjertet banker en ekstra gang for "Tommy Boy", der jo er fra Egå og gik på Sølystskolen, ligesom en stor del af AITMOOS-redaktionen gjorde.

- Jeg lærte en stor del af min grafiske æstetik på Sølystskolen i Egå, det kommer mig til gode den dag i dag

I hvert fald er vi forargede over, at danskerne tilsyneladende "griner" af skilsmissen på det "sociale medier", hvordan det så ellers rent fysisk kan lade sig gøre. Og desuden gør sig forhåbninger om at lægge billet ind på at score "Thommas eller René" (sic).

- Lige hørt at Thommas Helmig og René Toft skal skilles :( ... Men måske man skulle ligge billet ind ;))) ... Han er jo lidt for lækker ;))) ... Smiler !

For god's sake, liget er ikke engang koldt endnu! Og hvad sker der med de smileys ";)))"? Er det for at symbolisere en dobbelthage?? Anyways... Op med håret, Thomas og Renée. For AITMOOS har Helmig jo også været "skilt" længe...