torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

søndag den 2. februar 2014

På druk i Aarhus - Arnbitter

Af og til sker der det, at man opdager noget, som er decideret mindblowing. For eksempel, når man opdager, at den hæderkronede bitter Arnbitter stammer fra ... Aarhus! Oh yeah... that's right!
Læg mærke til, hvordan sloganet "The true spirit of Aarhus" spiller på både ånd og spiritus ... Ge-ni-alt! Hvor var de reklamefolk henne, da man fandt på "Danish for progress"? Og sprogforvirringen er ren The Julekalender. Stærkt!

Den bitre drik, som ifølge producenten kan spores tilbage til "engang i 60erne", er en "bitter i særklasse på 50% vol, som sammen med særligt udsøgte urter tilsat alkohol & blandet efter en hemmelig recept er med til at give ARNBITTER sin helt specielle styrke, karakter & smag". 

Rygtet siger, at Arnbitter fik sit navn, fordi opfinderen blev spurgt "Er'n bitter"? Dette rygte har AITMOOS dog ikke kunne bekræfte.

Arnbitter "vandt guldmedalje i 1970, ved den internationale vin & spiritusudstilling i Rotterdam. Arnbitter fik sølv ved The International Wine & Spirit Competition 2005 i London". Hmm, sølv. OK, men selvfølgelig lidt bittert.

Denne opdagelse får pludselig det hele til at gå op. Aarhus-sættet! Så er det derfor, det består af Ceres og en Arnbitter. Duh. En kold og en bette skarp. Det er sgu da gadesprog, mand!

Man kan få sig et Aarhus-sæt på adskillige brune værtshuse i byen, men som det fremgår af nedenstående annonce af "Meter Pikkelsen" (hohohohoho, byttet rundt på forbogstaverne!), kan man også få den natklubben på Store Torv:
"Keep it real Århus;-)!"
 
Efter sigende skrev Paul Weller dette hit efter en våd nat i Aarhus, hvor han hamrede adskillede Aarhus-sæt sammen med "den gamle mod".


Weller (tænker): - Årh, jeg har det ringe. Skulle ikke have drukket så mange Aarhus-sæt. 

Og husk, at det udtales "bitter" med [i], ikke med [e], som københavnerne siger det. B[i]tter, [e]kk'å?

fredag den 31. januar 2014

Thomas Helmig: Fugleflugt Live:Vild Med Dans Finalen 2013

Stærkt. Lige at tage tempoet, akkorderne og delvist melodien fra sit første og største hit. Dog ikke reggaerytmen, nuvel. Og så den dans. Den dans! Her på AITMOOS-redaktionen har vi gåsehud, men vi er ikke sikre på, hvorfor. [Klik her for at se videoen]



Prøv lige at synge "Det' mig, der står herude og banker på" under omkvædet. Hva'? Hva'? Helmig, for satan... "Tak for sangen, pænt farvel". Tilbage til den psykedeliske periode, tak.

tirsdag den 28. januar 2014

Aarhus-mode

Hvor går du hen, når du skal shoppe i Aarhus? Et af de første indlæg på bloggen rettede fokus mod Aarhus' måske fashion hot-spot numero uno, Fatme! Hvor du kunne få hjemmesyede bukser uden lommer, partisantørklæder med duft af røgelse og gamle somali-suits med tre knapper. Høj klasse. Men ak. Hverken butikken eller indlægget er noget værd den dag i dag. Det var ellers en mega fed boutique.

Autentisk billede af en aarhusiansk kvinde, som næsten kun kan være Tina Dickow, der er på vej ned for at shoppe i Fatme i selskab med en lækker italienerfyr. Hot!

Nå, men når nu, der hverken eksisterer steder som Boutique Fatme eller Hafnia-Arkaden længere, så må man jo ty til andre orakler for at få kendskab til Aarhus-moden. Her kommer københavnermagasinet om mode og musik, Soundvenue, ind i billedet.

 
Soundvenue har tydeligvis ladet sig inspirere af det aarhusianske komikerpar, Finn Nørbygaard og Jette Torps show "Musik & Fis", da de skulle finde på deres slogan. Rygtet lyder endvidere, at magasinet en kort overgang overvejede at kalde deres slogan for "Musik og dyr".

Magasinet  har været en tur i "Smilets By", som de har fundet ud af, at Aarhus engang blev kaldt, og spurgt en række nyrige overklasse-aarhusianere om det "sejeste modespot" i Aarhus. Vi bringer her nogle af svarene:
BANG!
WUTJAH!
AIGHT!
U MAD BRO!
   
SHIT JUST GOT REAL!
  
YOU SO CRAZEH!

50% svarer altså i den ene eller anden form "Latinerkvarteret". Hvor overraskende! I det mindste nævner de ikke Solid!, hvor man ellers kan få nogle t-shirt med noget fedt print. Dog er Latinerkvarteret angiveligt ikke det eneste sted, man kan spotte sej mode:
 
 Eller som en anden formulerer det:

"Verdens mindste storby", indeed. Hvis du selv vil spotte den "fedeste street style", så tjek det ud her. Det er cirka lige så dumt, som det lader til at være.
- Aarhus-mode? Hvorfor spurgte I ikke bare os?

tirsdag den 10. december 2013

Årets hotteste aarhusianer

I den sidste halvdel af 2013 har en upåagtet, godmodig mand taget Danmark med stormstyrke. En mørkhåret fyr, der sporter et godt fuldskæg og besidder en sympatisk accent. Du har nok gættet, hvem der er tale om: Youtube-fænomenet Chili-Klaus.

Hot.

Chili-Klaus, også kendt i folkemunde som "Chili-John" (don't ask...), er oprindeligt født i Vestjylland, men har boet i Aarhus siden 1992. Det er hermed godkendt. Under navnet Klaus Wunderhits er han revyskuespiller og musiker, men det er hans chilivideoer, hvor han spiser chili, enten alene eller med kendte danskere, der for alvor har gjort ham kendt. Kendisserne rejser langvejs fra til Chili-Klaus' bolig i Aarhus for at få 5 minutters berømmelse: "komikeren" Gorden Kennedy, "danseren" Allan Simonsen, "krigskorrespondenten" Rasmus "Tanten" Tantholdt m.fl., er alle bukket under for den pebrede frugt. Og selvfølgelig "hele Danmarks" Bubber.

Bubber: - Wuaaaah, den er stærk, den chili. Jeg åd den jo kun, fordi jeg så gerne bare have, at AITMOOS skriver noget om MIG, og jeg er jo ikke fra Aarhus...!
Chili-Klaus: - Jamen, de har da brugt dig i et indlæg, Bubbi... Lige her

Selv borgmesteren af Aarhus, som tidligere har høstet skepsis fra blog-fronten, er mødt op:
Borgmesteren: - Tror du, AITMOOS vil elske mig nu, Chili-Klaus?
Chili-Klaus: - Det ved jeg sgutte, Borgmester. Lover du at droppe sloganet "Danish for progress"? Og er det skæg der overhovedet ægte?

Det er billig sjov, og chilien bliver malket max for tiden. Alle skal smage de chilier. Det har medført kritik fra flere kanter, f.eks. fra "Freddy Hansen", der har et blafrende Dannebrog som emoticon:
"Æd lort" indeed, Freddy Hansen

Der er måske noget om sagen, og det er da heller ikke chilismagninger, der får alvor får AITMOOS-redaktionen op i det røde felt. Nej, det gør det faktum, at Chili-Klaus danner par med ingen ringere end: Jette Torp! Wuuuahuuu. 

 
ÅH ja. Det er noget, der vil noget. Bemærk især det chili-røde hår, den stærke personlighed og den varme humor. Måske har vi ligefrem en kandidat til det hotteste par i Aarhus, efter Thomas og Renées skilsmisse? Døm selv:


Hmmm...

I hvert fald er det påfaldende, hvordan Chili-Klaus ofte bærer Helmigs kendetegn, i form af en fuldstændig overflødig hat, i sine videoer.
Nu venter vi bare på, at Helmig kommer forbi Chili-Klaus og smager på hans chili. Fortsættelse følger?

tirsdag den 3. december 2013

Jul i Aarhus - Jul i Aarhus (AOA)

Okay, okay, så bloggen har været forsømt på det seneste. Andet er kommet i vejen, f.eks. en lille ting kaldet "livet". Fortvivl dog ej, bloggen lever i bedste velgående. Et tilbagevendende tema har været, hvordan AITMOOS-redaktionens idéer er blevet hugget af andre medier (vi kigger på dig, stiften.dk). Dybt originale koncepter, som selvfølgelig er idéudviklet gennem mindmap og åbent modus - moderne ledelsesteknikker, hvor medarbejderne opfordres til at komme med input, så de føler ansvar for virksomheden og identificerer sig med ledelsen, frem for kollegerne, og ikke strejker eller gør oprør, hvis de da ikke ligefrem udråbes til at være deres "egen chef".

Fy for satan.
Nå, men tilbage til det, det hele handler om, nemlig Aarhus. Kendere og elskere af Aarhus vil vide, at der findes den såkaldte "byguide" til Aarhus, aoa.dk, der pryder sig med sloganet "Alt om Aarhus". Har man hørt en loppe gø. Et enkelt blik på hjemmesiden afslører, at siden er et direkte rip-off af AITMOOS. Se f.eks. deres logo:

Klart rip-off! Nå, men det er ikke det hele. For tiden kører AOA et tema, der hedder det catchy navn  "Jul i Aarhus". Åh, ja, det er virkelig et genialt navn, som ikke bare lige er sådan at finde på. "Hmm, jeg synes, jeg har hørt et lignende navn før, men hvor...?," tænker du. NÅÅH JO!

Her er beviset: Indtil flere indlæg med "etiketten" (delikat) jul i århus

AOA vil sandsynligvis forsvare sig med, at AITMOOS' serie, som startede helt tilbage i 2010, hedder Jul i Århus, men æhh-bææh, AOA, sådan stavedes Aarhus dengang. Men okay, okay. AOA og AITMOOS deles om kærlighed til Smilets By, og byen er vel stor nok til os begge.

Følg med på bloggen, når AITMOOS går AOA i sømmene og ser, hvad de har at byde på. We out, motherfuckers.