onsdag den 9. august 2017

Kommentarer: En kommentar

Vi kender det alle. Du har postet et sjovt billede på Insta, tweetet en genial kommentar, måske skrevet et rammende og grineren blogindlæg om din barndomsby, som måske er indforstået, men dog almengyldigt. Og så sætter du dig i sofaen og venter, mens du forestiller dig alle de dejlige kommentarer fra bloggens mange læsere. Og du venter. Og du venter.


En af bloggens faste læsere har nu gjort AITMOOS-redaktionen opmærksom på, at det kan være svært at komme til at kommentere. Det er simpelthen for svært at logge ind. Derfor måtte han opgive at kommentere på det forrige comeback-indlæg. Ak. Ikke engang bloggens faste læser "Anonym" kommenterer længere.

Er det nu slut med kommentarerne? Ingen ved det. Men du skal ikke snydes for nogle af de bedste kommentarer i bloggens levetid. De følger nedenfor, og nu med ekstra kommentarspor. Enjoy!

 Det startede så godt. Her er der noget så sjældent som hele to kommentarer til et af de populære "På druk i Aarhus"-indlæg. Denne gang om Blå Cola.



En klassisk, men dog noget obskur kommentar fra den legendariske "Anomym" til et indlæg om Erling Bundgaard. Ingen ved i dag, hvad der skete "ten yeaars agooo" for over syv år siden.

 Se, den her er pinlig. Indtil i sidste uge havde ingen fra AITMOOS-redaktionen bemærket denne kærkomne kommentar fra Garabets familie. Garabet var ejer af den legendariske C.C. Kiosken. Vi siger forsinket tak for kommentaren og hylder Garabet.


Et af de mest populære indlæg i bloggens levetid var den omfangsrige og definitive Guide til Trøjborg. Her er det en anden "Anonym", der kommenterer den mere kendte "Anonyms" kommentar om arbejdsmiljøet hos Trøjborg Isenkram. En særdeles stærk kommentar.

 Åh, ja. Whittaker. Endnu en legendarisk læser af bloggen. Her har han kommenteret et billede i indlægget om Egå Marina. Nogen, der ved, hvor Whittaker er i dag? Skriv en kommentar!
Nå, nej, det kan man jo ikke ...



lørdag den 29. juli 2017

Reunion

Hov? Så gik der sørme to et halvt år, hvor her var lige så stille som i udebaneafsnittet, når FCN er på besøg på Arhus Sta... Nå, nej, NRG... Øh... Ceres? Park. Rygterne løb langs husmurene. Var folkene på AITMOOS-redaktionen blevet uvenner? Var de flyttet til Tranbjerg eller ligefrem LA? Skyldtes det måske en skriveblokering? Onde tunger talte ligefrem om, at de manglende indlæg skyldtes, at stiften.dk fik flere og flere betalingsartikler, så skribenterne på AITMOOS ikke kunne finde inspiration til deres indlæg? Dette ondsindede rygte havde naturligvis intet på sig.

49 kr. pr. måned? Tror I, vi er millionærer? 
Forresten har AITMOOS overvejet at kaste sig ud i noget crowdfunding. Bidrag kan sendes i en frankeret kuvert til ...


Forklaringen er selvfølgelig, at Aarhus har klaret sig fint uden bloggen. Historierne har overgået fantasien. Der var den nylige sag om protesterne mod AROS-kunstværket i Mindeparken, hvor der blev sprøjtet maling ud over landskabet for at vise folk, hvad klimaforandringerne vil resultere i. Ge-ni-alt. Ikke siden skilsmissen mellem Helmig og Renée har der været så meget furore i byen.

 
Autentisk billede af AROS-kunstværket i Mindeparken

Så er der også den glædelige nyhed, at Letbanen (som AITMOOS i al beskedenhed har dækket siden dag 1, LÆNGE før det blev hipt) har besluttet at få byens søn, og en af bloggens absolutte helte, Jørgen Leth, til at lægge stemme til informationen i højtalerne. Det er et oplagt partnerskab, som AITMOOS naturligvis ikke vil tage æren for, men vi gør det alligevel. Klap klap klap.


Så var der selvfølgelig også historien over dem alle: Om dengang selveste hustrumishandleren Johnny Depp festede på Under Masken. Dén historie kunne ikke engang AITMOOS have fundet p... opsnuset. Men den virkelige historie var, at der blandt gæsterne var en person, der bar en beklædningsgenstand af et helt bestemt lokalt tøjmærke, man ikke havde set i byen siden midten af nullerne. That's right. Der er selvfølgelig tale om modemærket Punk Royal.

Johnny Depp ved Under Masken i Aarhus. Man lægger ikke mærke til det først, men i den røde ring på billedet til højre kan man svagt ane Punk Royal-logoet på jakken. Nedenfor kan du se det endegyldige bevis for, at der er tale om en ægte Punk Royal-jakke.
Her kan du så se den famøse Punk Royal-jakke fra Under Masken. 
Du kan især se logoet i den røde ring på billedet til højre.


Ja, der er i sandhed sket meget på de to et halvt år, der er gået. Johnny Depp kommer og går (og slår), men AITMOOS består. Glæd dig til flere artikler. Forhåbentlig bliver den prisvindende artiklelserie 'På druk i Aarhus' også snart genoplivet. Indtil da: Ka' du ha'et?


onsdag den 11. februar 2015

Her er dit liv - Kurt Thyboe

For nylig gav AITMOOS dig historien om Helmigs "Malaga". Nu hylder vi en indfødt aarhusianer, der stadig bor i Malaga, og som, til trods for sit efternavn, aldrig har boet i Thy. Kurt Thyboe: Her er dit liv, champ.


Kurt Thyboe blev født i Aarhus d. 24. januar 1940. Han er altså netop fyldt 75 år. Kurt var en arbejderknægt, hans far var søfyrbøder, men han lærte angiveligt at læse fra han var 3-4 år. Han brugte sine læsefærdigheder på  Møllevangsskolen, hvor lærerne sagde, at han var for klog. Han gennemførte hele folkeskolen og gymnasietiden på 10 år. Kurt gik Marselisborg Gymnasium, hvor han tog studentereksamen med de højeste karakterer og blev Danmarks yngste student. Her mødte også sin ven, Jørgen Leth, som engang holdt en "Jazzfest" i Brabrand, hvor Kurt blev forført for første, men ikke sidste gang.


Efter gymnasiet blev Kurt lidt af en rod. Han blev "anderumpe" og kom blandt andet i knivkamp på Aarhus Havn. Han tog en tur til søs, ligesom farmand, og besluttede sig for at blive journalist. Det ville selvfølgelig have været oplagt at søge ind hos Aarhus Stiftidende, men allerede dengang var Kurt klar over, hvor meget Stiften ville synke i forfald. Derfor endte han på Aalborg Stiftidende. I dette klip kan du se ham fortælle en virkelig episode, som indrammer livet i provisen helt perfekt.



Senere blev han chefredaktør på det kulørte blad "Ugens Rapport", hvis indhold ikke kan interessere AITMOOS' læsere. Det er også på denne tid, at Thyboe møder det amerikanske rockband Dr. Hook og spørger dem: "Can I ride with you guys"? Og de svarer "Sure, Kurt". Altså ikke "sure Kurt!", men "helt sikkert, Kurt!" I tourbussen lå Kurt og røg marihuana og drak whisky og blev "godt støvet". Oh yeah. Måske var det på denne tour, at Kurt tillagde sig sin vane med at blande dansk og engelsk?


Efterhånden blev Kurt kendt som en gudsbenådet storyteller og selvfølgelig som boksekommentator. Hvem husker ikke den legendariske episode i et opgør mellem "Iron" Mike Tyson og Lennox Lewis, hvor Thyboes favorit, Mike Tyson, fik gedigne prygl, hvilket fik Kurt til at råbe "Mike Tyson! Som en skoledreng modtager han spanskrøret!". Eller hvad med Kurts helt specielle sejrshyl?



Kurt Thyboe er en uddøende race, en ægte aarhusiansk fighter og ener, som der desværre bliver færre og færre af. Tillykke med de 75 år, Kurt. Vi ses i byen. Champ.



onsdag den 28. januar 2015

MGP 2015

Den 26. januar blev deltagerne i det danske Melodi Grand Prix 2015 afsløret, og specielt ét rygte spredte sig hurtigere end et rygte af rygtesmeden "Stoke" på AGF-fansiden mtac.nu. Det forlød, at selveste Anne Gadegaard var deltager i årets MGP. Anne! Gadegaard! Aarhus' svar på en upcoming Sanne Salomonsen.


Det er, kan man sige, en uhyre stærk repræsentant for Aarhus. Dog har AITMOOS opsnappet en særdeles skuffende udtalelse, der vil stikke i hjertet på alle, der elsker Aarhus.

- Jeg skal ud og have en god aften. Jeg skal i Jomfru Ane Gade og drikke mig fuld (hvis jeg vinder, red.), udtaler hun til DR.

Jomfru Ane Gade?! Det må naturligvis være en fortalelse. Anne må naturligvis have ment Skolegade eller nede ved Åen... Ikk', Anne? Selvfølgelig var det det, du mente. Vi ses i byen, A.G.!


AITMOOS har ikke lyttet til ovenstående videoklip, da vi ikke vil tage forskud på glæderne og lytte til MGP-sangen på forhånd. Vi tager derfor intet ansvar for indholdet i videoen.

mandag den 26. januar 2015

Drømmeparabol

Vi har alle sammen siddet en melankolsk, tømmermændsramt eftermiddag og lyttet til "Málaga" med bloggens og Aarhus' helt nr. 1, Helmig, og tænkt, "hvor mange gange i træk er det tilladt at lytte til den sang, før det bliver for meget"? Svaret er selvfølgelig "mange", og derefter har man tænkt videre, "hvordan skriver man så godt et nummer? Det er jo ufatteligt"! AITMOOS bringer dig fortællingen om, hvordan Aarhus' "Wonderwall" kom til verden.


Sangen blev født en aften, hvor Helmig sad og så fjernsyn, og der kom billeder fra Málaga i skumringstiden frem på skærmen.

- Der sad jeg i stuen med min guitar, og så kom temaet bare op, det var som om det passede til billederne: ”Så godnat Málaga, du du du du du…”

- Jamen, så godnat, da.

- Det blev en lidt drømmende tekst om de steder, jeg har været, og de stemninger, jeg var i. Når jeg synger ’jeg ligger i min drømmeparabol’, så har jeg stadig ikke helt styr på, hvad fa’en det egentlig betyder. Men den skrev sig på den måde, og så måtte jeg jo tage det for gode varer, siger Helmig til websitet med det tillokkende navn, solkysten.eu (tydeligvis opkaldt efter Den Permanente).


- Da jeg sad på afstand og skrev ”Málaga”, kunne jeg mærke, at det er i Aarhus, det startede for mig, og bevidsthedsmæssigt er det nok også her, det slutter. Her er jeg fra, og det er dybest set også her, jeg hører til. Men jeg er stadig et rejselystent menneske.

 
Tak for sangen, Thomas. Fandme tak, skal du ha'.

torsdag den 22. januar 2015

Desperat look-a-like

Det er ingen hemmelighed, at det hidtil har været et sort år for Aarhus. Fortvivlede læsere har henvendt sig til bloggen i ren desperation.


Her kommer så, ikke nyhed, men dog et lille lys i mørket. En look-a-like med to AGF-legender; den afgående "head of youth"/succestræner, Jesper Fredberg, og den detroniserede førstekeeper, Steffen Rasmussen, bedre kendt som "Staff". 
Værsgo, Aarhus.




 

(Ja, okay, vi skal sgu snart have nogle gode nyheder fra "Smilets". Bloggen er jo tydeligvis ved at blive desperat).

onsdag den 21. januar 2015

Bitter kaffe

Ak. 2015 har foreløbig vist sig at være et anus, øh... annus horribilis for byen, de kalder "Aarhus". Det er med sorg i tastaturet, at AITMOOS må viderebringe endnu en bitter nyhed. Nu er endnu et af byens varetegn væk. Sigfred's Kaffebar er gået konkurs.


Det er ellers ikke mere end 6 mdr. siden, at den gøglede kaffebar udvidede med en filial i, ja, Skagen, som ellers primært er kendt for Skagen Smackdown. Dengang havde man ellers lige lukket Sigfred's Kaffebar i Vangsgaards Boghandel, men som man kunne læse på stiften.dk:

Hrmf. Men nu er det så slut. Nøglen er drejet om, den sidste kop kaffe er brygget. Endnu et af Aarhus' særkender er forsvundet. Og vi er stadig kun i januar, folkens.