onsdag den 9. december 2009

Slide away

90'erne var en skør tid. Et årti præget af grunge, hip hop, britpop samt ikke mindst skatere. Enhver tween med respekt for sig selv havde et par Bauer rulleskøjter; måske ligefrem in-linere. Jeg husker de eventyrlige fortællinger om Skate House hvor man kunne pimpe sine skøjter med fat laces og hjul i alle regnbuens farver. Desværre måtte undertegnede kigge langt efter den slags. I stedet blev jeg spist af med et par kopier fra BR i Veri til den fyrstelige sum af 300 kroner. Desillusioneret over de hånlige kommentarer og frustreret over ikke at være ret god til at stå på dem droppede jeg hurtigt drømmen om at blive skater.


Stoffet, som drømme er gjort af.

Med rulleskøjtebølgen fulgte også en anden trend der lagde sig som en dyne over Århus' unge: Skøjtehallen. Kids fra nær og fjern vrimlede til for at hænge ud og skøjte løs på den hårde is. Da jeg gik i 6.-7. klasse var flere af mine klassekammerater ofte derhenne, jeg husker det som værende dagligt. Rygterne gik om slåskampe, hashrygning, indvandrerbander fra Gellerup og en LSD-misbruger der havde kastet sig ud fra Skøjtehallens tag i den tro at han kunne flyve. Omstændigheder der gjorde at der gik lang tid før jeg fik lov at tage derhen. Da jeg langt om længe fik lov blev det blot til et enkelt besøg som sluttede ydmygende med at jeg måtte ringe hjem og bede om at blive hentet. Alt for mange mennesker, en alt for lang kø og ingen skøjter tilbage i daværende lille størrelse 39 gjorde at mit møde med Skøjtehallen ikke blev andet end et smerteligt minde for mig i flere år derefter.

 
Her kastede en LSD-misbruger sig angiveligt ud fra taget og døde.
Ud fra højden af dømme virker det dog en anelse usandsynligt. Desværre.


Såret blev dog helet da jeg for et par år tilbage som sædvanlig så Jørgen de Mylius' musikprogram på tv2 Charlie. Her viste han en video med Cliff Richard der kører rundt med en (Memorex?) walkman på rulleskøjter i hvad der mistænkeligt ligner et stiliseret rapist outfit med en mullet, sort læderjakke og -buks og det som kun kan være mormors solbriller. I sir Cliffs akavede kørestil kunne jeg pludselig genkende mig selv i midt-90'erne på mine BR-kopier.

Rygterne siger at videoen til 'Wired For Sound' først skulle indspilles i Århus Skøjtehal, men at der var for lang kø og ikke flere skøjter tilbage i Cliffs størrelse.

Tak for hjælpen, Mylle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar