fredag den 22. august 2014

Sommer.Chillout.Aarhus.Noller.

Okay, bloggen har ligget stille i lang tid. Og hvor blev det lovede indlæg om den "overraskelse i ærmet", som der blev lovet helt tilbage i juni? Får vi se? Vi får se. Foreløbig kører AITMOOS videre med succestemaet om mode i Aarhus. Via Soundvenue. Det glitrede modeblad, der dækker sin hyperkapitalistiske dagsorden ind under en stadigt mere intetsigende musikdækning, har igen været en tur i Aarhus og se på "street style". Denne gang i forbindelse med et arrangement, der bar det mundrette navn "Sommer.Chillout.Aarhus." Ja da! Det er altså Danish For Progress så det basker.

Og ja, der står "Summer". Det er vel Danish for progress, ikk'?

Anyways. Soundvenue tog ud og tjekkede streetstyle ud. "Stemningen var god og gæsterne var skarpt klædt". Det er der kommet en usædvanlig stærk feature ud af. Vi bringer nogle af højdepunkterne. 
  

Det er som sagt en ufatteligt stærk minireportage, hvor billederne taler for sig selv, men der er dog også tekstlige guldkorn at finde. F.eks. "Jeg synes, at mangler meget af sådan noget her i Aarhus i forhold til København" og "Jeg synes, det er helt fantastisk, fordi der er nogle superseje fyrer tilbage i Aarhus, som laver det her." Det synes AITMOOS også. Det' da helt sikker'. 

Se hele tingen her.

tirsdag den 17. juni 2014

Koncerter i Aarhus - en kommentar

Alle Aarhus-elskere har siddet og knurret bittert over alle de koncertnavne, som perifere forstadshaller, som Boksen i Herning, Værket i Randers og fængslet i Horsens, har kunnet hive op ad hatten. Stones, Tom Petty, Metallica, Donovan... kunstnere, der selvfølgelig burde spille i Aarhus, eller i det mindste bare i København så; hvis Aarhus ikke kan få dem, skal ingen jyske byer have dem!


Okay, Elton John har spillet på Atletion (ja, så længe er det siden), Beach Boys har også spillet her... og Bob Dylan og Rod "the mod" Stewart kommer også til Aarhus, faktisk bliver billetterne revet væk.

Det kan da også godt være, Northside Festivalen er blevet populær. Men den er helt sikkert noller. "Alternative" rocknavne, der var store for 5-10 år siden. Jeg mener, dette års festival sluttede af med de forfærdelige Arcade Fires enerverende teaterrock!


Derfor varmer det i hjertet, når sådan noget her sker: Helmig og TV2 åbner dette års festuge - gratis!

 Aarhus fik det så vildt, at koncerten blev udsolgt på 45 minutter. Ja da!! Byens helte slår til igen!
Hvis de store navne ikke gider komme til Aarhus, så ordner vi det kraftenstejlme bare selv. Lidt ligesom, hvis man ikke er så god til at lave damer, og man så bare går hjem og gokker lidt. Problem solved! Pyt med, at det er et to år gammelt koncept. AITMOOS hylder det!


Apropos Helmig og TV2, så har AITMOOS en overraskelse i ærmet, som man kan læse om på bloggen i weekenden eller starten af næste uge? Hvad er dog dét, tænker du? Jaaah, vi får se, då. Vi får se!!

tirsdag den 27. maj 2014

Dansktopdrama i Aarhus

Der er mega beef på den aarhusianske dansktopscene! Som mange måske ved, så stammer både Richard Ragnvald, som tidligere har optrådt (get it?) på bloggen, og Birthe Kjær fra Aarhus. Så burde alt være godt, tænker man. De kommer fra samme by, har samme musiksmag og nogenlunde samme stampublikum. What's not to like?

- Spil noget fucking dansktop, mand! Noget fucking dansktop!!

Det er en kendt sag, at "Mad" Richard Ragnvald har et personligt venskab med Pia Kjærsgaard, hvad man ved selvsyn kunne konstatere i 1997. På Dansk Folkepartis årsmøde det år, hyldede Richard den dansksindede partileder ved at synge en ændret version af sit største hit, "Kære lille mormor". Teksten blev ændret til "Kære lille Pia, kære lille Pia, tillykke med dit parti", som blev sunget for en smigret lille Pia. Heavy lyrics, man. Det kom dog til at koste Richard dyrt. Folk ringede efterfølgende og aflyste ellers planlagte jobs. "Jeg mistede jobs for omkring 1 million kroner. En overgang var jeg simpelthen bange for, at det ville koste mig karriere, fordi jeg troede, at der ikke ville være nogle jobs at få," har han udtalt til bladet HER og NU.

- Hvaaa', Pia-mus, tror du, du kan få mig på Finansloven?
- Vi får se, du, vi får se. Vi skal lige finde nogle flygtninge at sende hjem først, så finder vi nok ud af noget...

Det var dog ikke det eneste, Richard kom ud for: "Jeg har været udsat for nogle ubehageligheder. Jeg kan blandt andet huske, at jeg i Nordsjælland fik kastet æg og øl på mit tøj". Og her troede man, at de kun drak rødvin i Nordsjælland. Der kan man bare se!

Nu kan man så læse i magasinet Atlas, at Ragnvald mener, at det er Birthe Kjær, der står bag den hetz, som sangeren blev udsat for efter "Pia-gate". Richard tager over: "Det viste sig så, at det var Birthe Kjær [der stod bag], og vi hilser kun overfladisk på hinanden i dag. Vi kommer begge fra Aarhus og sådan, men det der, det giver jeg overhovedet ikke noget for," fortæller Richard Ragnvald, uden at uddybe eller begrunde beskyldningerne. Koldt. Birthe Kjær afviser dog pure, at Richards anklager har noget på sig: »Jeg kunne da aldrig drømme om at blande mig i, hvad en kollega foretager sig – om han synger for den ene eller den anden, kommer da slet ikke mig ved. [...] Men det har absolut intet på sig. Men det forklarer mig så, hvorfor jeg har følt en vis kulde, når jeg har mødt Richard ude på festpladserne,« fortæller hun.


Ouch! Saftig historie, der. Birthe Kjær mente det åbenbart bogstaveligt, da hun sang den der med at male byen rød. Vildere, Aarhus-dansktop, vildere! Det er ren Wig-Wam.

lørdag den 17. maj 2014

Prins Easy Rider og Søn

Der er Classic Race i Aarhus for tiden. Det er der hvert år, og det er ikke noget, bloggen som sådan ville bruge tid på, hvis ikke det var for deltagelsen af Danmarks retmæssige konge, Prins Joachim. Vi har tidligere bragt et indlæg, hvor vi linkede til en fremragende video, som blev kort genfortalt i indlægget, men desværre har sinkerne på Stiften slettet videoen, så man ikke længere kan se den. Dumt.

- Jeg sletter lige alt vores unikke indhold på Stiften.dk, så folk ikke kan se de ting, som vi har lagt op i tidens løb, så siger Schouby, at vi vil få en masse nye abonnenter og at vi kan skabe en ny og stabil forretningsmodel!

Men nok om Stiften. I år har Classic Race også deltagelse af Prins Felix, som stillede op i sæbekasseløbet. Farmand skubbede bagpå, men det lykkedes ikke at slå den direkte modstander: Prins Felix røg ud i det indledende heat:

Joachim: - Ha, jeg kan da sagtens løbe fra ham drengen derovre, det er jo barnemad!
Felix: - Vrum vrummm...

 Joachim: - Argh, nej, hvad foregår der! Den dreng må være dopet! 
Felix: - Vrum Vruumm...!

Til gengæld vandt lilleprinsen prisen for flotteste sæbekassebil, så det er nepotisme, når det er bedst. Ja tak, Classic Race. Den er altså også flot. Men se nu dette billede. Både Joachim og tilskueren til venstre kniber øjnene kraftigt sammen i det øjeblik, billedet bliver taget. Hvad foregår der lige her?


For en gangs skyld har AITMOOS ikke svaret.

tirsdag den 13. maj 2014

Nick Horup - en hyldest

Sidst AGF rykkede ned besluttede en enig AITMOOS-redaktion, at vi ikke ville dække AGF længere. Der var andre medier, der tog sig bedre af det. Nu, hvor AGF så er rykket ned igen, kan vi passende starte forfra. Forvent derfor reaktioner fra næste sæson i 1. division, hvor vi vil svælge i nedturen.


Et af de medier, som beskæftiger sig indgående med fænomenet AGF, er TV2 Østjyllands fodboldmagasin "Fodbold med Horup". Hver tirsdag har den altid sympatiske Nick Horup aktuelle gæster i studiet, som debatterer de store klubber i Østjylland, hhv. AGF, Silkeborg og Randers FC. Foruden to repræsentanter fra disse klubber, er der også altid to journalister, f.eks. Jan "bitter mand" Schouby eller den tommelfingertrillende storcharmør i det koboltblå jakkesæt, Tommy Poulsen fra Horsens Folkeblad. Nick guider os igennem interviews og meningsudvekslinger, hensynsfuldt, men bestemt, som en følsom og erfaren elsker. Det ender i klimaks hver gang.

- Join me next week - on Rescue 9-1-1... æh, jeg mener i "Fodbold med Horup"

Nick Horup er manden bag den elskede programserie om Morten og Peter, som efterhånden har kørt i over 20 år. Det absolut stærkeste klip fra serien har været bragt på bloggen tidligere, men vi bringer det lige igen.


Den tilsyneladende kontroversielle sætning efter 56 sekunder, som ikke er tekstet, er i øvrigt "Dommeren har lort i lommerne!", som Horup åbenbart har fundet for stærkt til TV. Det er dog ikke for stærkt til bloggen!

Succes.

Nick Horup er nysproglig student fra Marselisborg Gymnasium og læste en overgang statskundskab ved Aarhus Universitet, inden han blev uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Nu er han redaktionschef på TV2 Østjylland. Mange aarhusianere vil i øvrigt kende Nicks behagelige og fløjlsbløde stemme fra NRGI Park, når han taler over højtalerne. Men det virkeligt vilde er, at Nick Horup er født 22. juli 1953. Det vil sige, at han i skrivende stund er 60 år, snart 61. "Men han ligner jo en dreng?!", tænker du. Ja. Det er helt vildt. Du læste det her først!

 
- Hahaha, født i 1953, skulle jeg tro på det, Nick?! Så er du jo kun 2 år yngre end mig, men du kunne jo være mit barnebarn? Okay, nu bliver jeg deprimeret.

Aarhus In The Middle Of Our Street elsker Nick Horup, og vi elsker især "Fodbold med Horup", som forhåbentlig bliver ved med at blive sendt, indtil Horup stopper på tv om 40-50 år. Altså, med det udseende... wow! Programmet kan i øvrigt ses her.

Niiiiiiick!! *skriiiig*

torsdag den 20. marts 2014

Her er dit liv - Poul Krebs

AITMOOS vil gerne bringe en uforbeholden undskyldning. I bloggens lange levetid har vi ganske enkelt overset, at Poul Krebs var fra Aarhus. Det er skandaløst! På talrige opfordringer (1 styks) kommer derfor her et indlæg som en slags plaster på såret. Forbered dig på at møde manden, du ikke vidste var fra Aarhus: Krebsen.

- Kom me'et

Poul Krebs er opvokset i det sorgløse Aarhus Nord, hvor han i sine unge dage angiveligt var en talentfuld håndboldspiller på Skovbakkens førstehold. "Med dette hold deltog Krebs bl.a. i Europa Cuppen," som det tørt konstateres på Wikipedia.

Det var dog ikke som håndboldspiller, at Krebsen skulle finde sin lykke, men derimod i musikkens verden, hvor det folkelige gennembrud kom med albummet "Små Sensationer" i 1995. Hvem husker ikke at sidde og se musikprogrammet Puls, hvor der nærmest dagligt blev vist videoer med manden med det modne publikum, selvom det var et ungdomsprogram. Sange med mundrette titler som "Sådan nogen som os", "Johnny han var lige ved at blive sindssyg" og ikke mindst bangeren "Morrison, Dylan og Elvis".


"Kan ikke glemme det nummer. Vil høre det igen!", er der så sent som for nyligt blevet sagt om dette nummer

Denne signatur havde fornøjelsen af at gå på skrivekursus på Aarhus Daghøjskole med noget så sjældent som en jævnaldrende Krebsfan tilbage i 2001. Vi kunne jo kalde ham "Kasper". "Kasper" skrev engang en beretning, hvor han alene var taget den lange vej fra Odder, hvor han boede, til Samsø for at opleve et velgørenhedsarrangement, som Krebsen deltog i. Det drejede sig om projektet med det beskedne navn Showstars, hvor musikere og film- og fodboldstjerner mødtes og spillede musik og fodbold. Vi snakker altså gutterne fra EM 92, drenge: Schmeichel, Piechnik, Høeghen, Laudrup osv. Musikerne? Krebs, Falch, Amin Jensen, you name it. I "Kaspers" levende beretning kunne man høre, hvordan Amin Jensen gik over og købte to hotdogs midt under kampen, mens hans stod på mål. Målet var tomt! Det er humor på højt plan, det er show og det er stars.

Falch (til Mads Mikkelsen): - Kom lii' og læg dig ...
Mads M (tænker) - ...
Krebs (tænker) - Ja tak!
Rystende stærkt billede fra Showstars

Showstarz

Krebsen - eller er det Ian Brown? - klar til at være en ægte showstar

I 2011 fik Krebsen opfyldt en mangeårig drøm, da han indspillede det engelsksprogede album "Magnolia Dreams". Han tog dog ikke navn til sit engelske navn Poul Crayfish, som Henning Stærk ("Henry Strong"), endda Krebsens tidligere korsagner, og Esther Brohus ("Esther Bridgehouse") ellers tidligere har haft succes med. Måske havde et sådant navneskifte betydet, at Gaffa havde været mere rundhåndet med karaktergivningen. Nu blev det så til 3 stjerner ud af 6, men som man kan se fra kommentarfeltet, var det ikke noget, Krebsens fanskare lod sig mærke af:

Nynne63 giver albummet "6 stjerne" - og jo, hun HAR hørt hele albummet! 

Men der kom også nye fans til:
  
fjoggedelic glæder sig til at høre albummet, efter at have været skeptisk i starten (vi husker her, at Krebsen har udgivet et album ved navn "Usund Skepsis"), men han er også kun "stegen på Krebs toget" efter det sidste album

Krebsen hygger sig i sit studio på Samsø, hvor blandt andet Popstars-vinderne, Jon og Eye-Q, har indspillet deres materiale. I de senere år er Krebsen begyndt at sporte et mere "indie" look, med hat og kraftige briller, hvilket får ham til at minde en lille smule om hans ven, Falchen, som også er en ven af bloggen.


Det er for vildt, at Poul Krebs er fra Aarhus. Vildt! AITMOOS vil gerne foreslå, at Poul Krebs samler alle sine venner og laver et gedigent rockalbum, som han kalder "Krebsens Vennekreds". Værsgo, Poul. Du læste det her først.

- Godt råd, AITMOOS. Jeg ta'r det med på vejen.
(Vi hører den lige igen)

 

søndag den 2. februar 2014

På druk i Aarhus - Arnbitter

Af og til sker der det, at man opdager noget, som er decideret mindblowing. For eksempel, når man opdager, at den hæderkronede bitter Arnbitter stammer fra ... Aarhus! Oh yeah... that's right!
Læg mærke til, hvordan sloganet "The true spirit of Aarhus" spiller på både ånd og spiritus ... Ge-ni-alt! Hvor var de reklamefolk henne, da man fandt på "Danish for progress"? Og sprogforvirringen er ren The Julekalender. Stærkt!

Den bitre drik, som ifølge producenten kan spores tilbage til "engang i 60erne", er en "bitter i særklasse på 50% vol, som sammen med særligt udsøgte urter tilsat alkohol & blandet efter en hemmelig recept er med til at give ARNBITTER sin helt specielle styrke, karakter & smag". 

Rygtet siger, at Arnbitter fik sit navn, fordi opfinderen blev spurgt "Er'n bitter"? Dette rygte har AITMOOS dog ikke kunne bekræfte.

Arnbitter "vandt guldmedalje i 1970, ved den internationale vin & spiritusudstilling i Rotterdam. Arnbitter fik sølv ved The International Wine & Spirit Competition 2005 i London". Hmm, sølv. OK, men selvfølgelig lidt bittert.

Denne opdagelse får pludselig det hele til at gå op. Aarhus-sættet! Så er det derfor, det består af Ceres og en Arnbitter. Duh. En kold og en bette skarp. Det er sgu da gadesprog, mand!

Man kan få sig et Aarhus-sæt på adskillige brune værtshuse i byen, men som det fremgår af nedenstående annonce af "Meter Pikkelsen" (hohohohoho, byttet rundt på forbogstaverne!), kan man også få den natklubben på Store Torv:
"Keep it real Århus;-)!"
 
Efter sigende skrev Paul Weller dette hit efter en våd nat i Aarhus, hvor han hamrede adskillede Aarhus-sæt sammen med "den gamle mod".


Weller (tænker): - Årh, jeg har det ringe. Skulle ikke have drukket så mange Aarhus-sæt. 

Og husk, at det udtales "bitter" med [i], ikke med [e], som københavnerne siger det. B[i]tter, [e]kk'å?