mandag den 25. januar 2021

Til minde om: Gøglerskolen

 I mange år var der en enkelt beklædningsgenstand, som lå øverst på ønskelisten for alle, der var en del af det aarhusianske punkmiljø i 90'erne. Glem alt om nittebælter, piercing i øjenbrynet eller sorte, udtrådte militærstøvler fra Army Store. Det mest eftertragtede, du overhovedet kunne gå rundt med, når du skulle sidde og drikke dine Aldi-øl nede ved Trappen nede ved åen, eller når du skulle på Æsken, var: den mytiske hættetrøje, hvor der på ryggen stod slet og ret: Gøglerskolen.

Hættetrøjerne var sandsynligvis af mærket Fruit of the Loom. Hvis du nogensinde har ejet en band t-shirt, har den med al sandsynlighed været af dette mærke. 

Skolen startede i 1989: "Nogle af bz'erne gik på Gøglerskolen dengang. De var der bare ikke, fordi de var til demonstrationer. På Gøglerskolen lærte de ellers, hvordan de skulle undgå konfrontationer under demonstrationerne. De kunne jonglere med kegler i stedet for at kaste med lokummer," som en underviser kan fortælle. Ved hver eneste koncert på Musikcaféen, i Børnenes Hus eller lignende kunne man være sikker på, at lydmanden og en stor del af publikum bar en sådan hættetrøje. For eksempel skrev Information om en koncert med gøglerbandet Oh No Ono i 2005: "Meget passende bevægede en fyr, med det lange hår fyldt med åbnemekanismen fra dåseøl, og iklædt en hættetrøje med ordet Gøglerskolen trykt på ryggen, sig længere og længere op foran."Ja, meget passende.

 

Ah ja, man husker det jo fra sine egne glade dage. Altid var der en gøgler af guds nåde, der gik rundt i demonstrationerne og jonglerede med kegler eller spillede djævlespil. Eller pustede med ild sågar. Vildt uhyggeligt, når man sad til et politisk landsmøde ude i Viby et sted og havde røget en dyrepasser fra Københavns hjemmedyrkede, økologiske pot. Har jeg hørt.

Desværre kan man vist ikke få fingre i en af de lækre trøjer længere. Men det kan kun være et spørgsmål om tid, før der er en designer, der laver et genoptryk. Hvis Punk Royal kan komme tilbage, så kan Gøglerskolen også.

onsdag den 3. oktober 2018

Guide til Aarhus: Veri Centret

Du vi ud af byen. Latinerkvarteret har bare ikke, hvad der skal til i dag. Strøget orker du ikke. Du vil en tur i center. Men hvor? Du orker ikke Storcenter Nord lige i dag, Bruuns Galleri er selvklart udelukket, og du tør ikke tage i City Vest. Nå? Hvad gør du så?

Svaret er: Veri Centret. Så kom med på den definitive rundtur i Veri Centrets mørke afkroge, opdag dets skjulte skatte - og hvem ved, måske slutter vi af med en flot fadøl!

(Ansvarsfraskrivelse: Denne guide er frit baseret på skribentens erindringer fra 1990'erne.
Hvis en butik er lukket, eller ikke fører samme sortiment, er det bare ærgerligt).

Veri Centret blev bygget i 1969, og det var Jyllands første shoppingcenter. Men hvor stammer navnet fra? Der er ikke mange, der ved det, men "Veri" er en sammentrækning af Vejlby og Risskov. Ve(jlby)/Risskov. Ve ... Ri. Veri. Get it? Det er ikke bare clever. Det er Veri, Veri clever.

Vi starter vores rundtur ved den del af parkeringspladsen, der ligger ned mod Tjelevej. Først kommer du forbi urhandleren, som har den så velkendte Casio-glasboks med Casio-ure i forskellige prisklasser, lige fra 299,- til 899,-. Så går du ned forbi Kvickly, ohh, måske har bageren tilbud på trøfler eller træstammer? Men lad være med at spise for meget, for du skal se sharp ud. Og Veri Centret har svaret på, hvordan du bliver knivskarp!

Nede ved torvet ligger Veris svar på Din Tøjmand, nemlig Victor, som begår sig inden for herremode. Her kan du få et konfirmationsjakkesæt, du kan få strygefri skjorter pakket ind i plastik (to skjorter for kun 449,-), og du kan få bootcut-jeans med frække mønstre på baglommerne. Altså alt, hvad hjertet kan begære.


Nu har du fået dit kluns, og hvad med at supplere det med et par sko fra den snedigt navngivne skoforretning, Veri Sko. Er du i Veri, og skal du have et par sko, så gå i Veri Sko. Er du i Veri, og skal du have et par sko, så gå i Veri Sko. Fordi du da skal have et par Ecco Sko. Denne signatur fik altid sko fra Veri Sko som lille, typisk af mærket RAP, også kaldet "Rapper". Det eviggyldige salgsargument var, at skoen havde knopper under sålerne, så det var ligesom et par fodboldstøvler. Solgt! Som et par Jaco Form, men blot til børn.

Nååå? Nu ser du ikke half bad ud. Men du må have musikken til at matche det. Så du tager en tur i  Grønborg Radio. Som godt nok ikke eksisterer mere, men alle streamer jo alligevel også i dag. Skal du lige have en personlig anekdote? Okay, sæt dig godt til rette: I december 1989 sendte DR Nissebanden i Grønland, og det var the shit. Derfor skulle denne signatur selvklart have kassettebåndet, så man kunne blaste "Det er risengrød" og "Luffesangen" for fulde hammer på børneværelset. Og naturligvis skulle det købes i Grønborg Radio. Men da vi nåede derhen, var båndet udsolgt. Denne signatur var selvfølgelig svært skuffet, men fik at vide, at Grønborg ville modtage en ny sending kassettebånd i næste uge. Indtil da fik jeg et gratis kassette med TV2's obskure julekalender fra samme år, Nissen i træet, som ingen husker i dag. Det kaldes klasse, mine damer og herrer *klap klap klap*. Dømt ud fra coveret, og med tanker på, at Thomas Winding og Aske Bentzon stod bag, er der tale om en psykedelisk nyklassiker.


Senere blev det også til Radiohead-ep'en "My iron lung", og minsandten om ikke også denne signaturs første cd-afspiller, i form af en JVC ghettoblaster, blev købt i Grønborg - de sælger ... solgte nemlig også stereosystemer og tv-apparater, og de reparerede dem endda, når de gik i stykker.


"Veri Sko" i Grønborg Radio - get it?!??

Når du har shoppet færdig, kan du lege en movie box i Veri Kiosk og Video. Men hvis du er frisk, sådan rigtig frisk, hvorfor så ikke smutte et smut forbi Veri Centrets svar på Sherlock Holmes Pub, nemlig Beefeater Pub?


Denne signatur mindes engang i 2000, hvor denne signatur gennemgik en art identitetskrise, hvilket udmøntede sig i en såkaldt septumpiercing i næsen. Under et besøg på netop Beefeater Pub blev denne signatur antastet af en stamkunde, der med kølig Vejlby-accent halv spurgte/halv konstaterede: "Hva' det for noget lård, du har i næsen?" Ingen kan huske svaret, men det var sikkert selvudslettende og ydmygende. Den perfekte afslutning på din udflugt til Veris veritable slaraffenland.

Autentisk billede fra da den oprindelige "Mad" Richard
besøgte Beefeater Pub i Veri Centret.

Når du har drukket ud, kan du vakle ud til busstoppestedet med dit flute fra Kvicklybageren under armen, mens du krammer din cd-pose Grønborg Radio og glor ned på dine sko fra Veri Sko. Og så kan du tænke, at det egentlig har været en ritti god dag.

fredag den 31. august 2018

Her er dit liv: Lars Muhl

Så er det atter blevet tid til at hylde en af Aarhus' sande helte. Denne gang er turen kommet til en "formidler af visdom. Han er esoteriker, metafysiker, musiker og forfatter". Han er: Lars Muhl!

Lars Muhl blev født i 1950 og er opvokset på Vestre Ringgaje i Aarhus. Her havde han sin gang på travbanen og Aarhus Stadion. På et tidspunkt boede han i Hasle, hvor han var barndomsvenner med faderen til et medlem af AITMOOS-redaktionen. Her gik drengene rundt i korte bukser og gjorde villavejene usikre, men Lars var ikke som de andre drenge. "Han fortæller, at han var et ensomt og indelukket barn med en evne til at se og lytte på det oversanselige niveau," udtalte han til JP i 2002. Derfor søgte han imod musikken. Han spillede blævre-orgel i den første aarhusianske supergruppe, Daizy, og det lød helt vildt. Så er der altså dømt progressiv rock.


Karrieren gik slag i slag, senere blev han sanger i new wave-bandet Warm Guns, men her på AITMOOS kender vi ham primært fra hans solokarriere.  Med sin eklektiske og excentriske tilgang kunne han minde om Danmarks svar på David Bowie, men han er nu nok snarere Aarhus' Bryan Ferry. Det er også fedt nok.


Det er nemlig rigtigt, Lars. I offentligheden huskes Muhl især for sine deltagelse i Melodi Grand Prix i 1995, som i et anfald af 90'er-agtigt storhedsvanvid havde fået det prætentiøse navn Musik Event '95. Ud over den senere vinder, Aud Wilken med "Fra Mols til Skagen", deltog også Master Fatman med rottehaler og to gravide korsangere, og ikke mindst havde Anne Linnet et nummer med, som blev sunget af Ulla Henningsen, den erotiske "Du kysser som en drøm", der vist nok satte diller-dalleren i brand hos mangen en pubertetsdreng (og -pige. Ikk', Linnet?). Som noget nyt var det ikke muligt at afgive sin stemme, da man ville straffe befolkningen for at have stemt på Seebachs "Under stjernerne på himlen", som floppede totalt ved Eurovision i 1993. Iskoldt. I stedet skulle det hele afgøres af en musikkyndig jury, der blandt andre bestod af Søs Fenger, Bent Fabricius-Bjerre og Sebastian. Satme godt nok også et stærkt hold.


Muhlen stillede op med sin egen komposition, den episke ballade "Europa", som blev nummer to, da alle juryens kvinder stemte på Aud Wilken. Undtagen Monica Krog-Meyer, som gav 12 point til Lars Muhl, men ingen på AITMOOS-redaktionen ved, hvem hun er, så ...



Lars Muhl blev således snydt for sejren, det ved alle. Prøv bare lige at se ham, mand. Prøv lige at se!


Efterfølgende droppede han populærmusikken - hvilket er forståeligt, hvis han er lige så skuffet, som AITMOOS-redaktionen var over, at han ikke vandt med "Europa". I stedet slår han sine folder som connoiseur i religiøs mystik, som han har udgivet flere bøger om. Han er også begyndt at lave new age-musik. Han har endda mødt selveste Dalai Lama, og han forærede ham en af sine bøger, som du kan se nedenfor.


Som man også kan se, ser Muhlen stadig særdeles skarp ud, som en hvid krist, ulasteligt klædt, og med en lille snert af Lykkedragen Falcor og fodboldtræneren Christian Andersen.


Nyd ham her på Roskilde Festival 1991 med cigaret i mundvigen, Sgt. Pepper-jakke og hvad der lyder som David Silver på sirligt elpiano. Et styks konge.


onsdag den 9. august 2017

Kommentarer: En kommentar

Vi kender det alle. Du har postet et sjovt billede på Insta, tweetet en genial kommentar, måske skrevet et rammende og grineren blogindlæg om din barndomsby, som måske er indforstået, men dog almengyldigt. Og så sætter du dig i sofaen og venter, mens du forestiller dig alle de dejlige kommentarer fra bloggens mange læsere. Og du venter. Og du venter.


En af bloggens faste læsere har nu gjort AITMOOS-redaktionen opmærksom på, at det kan være svært at komme til at kommentere. Det er simpelthen for svært at logge ind. Derfor måtte han opgive at kommentere på det forrige comeback-indlæg. Ak. Ikke engang bloggens faste læser "Anonym" kommenterer længere.

Er det nu slut med kommentarerne? Ingen ved det. Men du skal ikke snydes for nogle af de bedste kommentarer i bloggens levetid. De følger nedenfor, og nu med ekstra kommentarspor. Enjoy!

 Det startede så godt. Her er der noget så sjældent som hele to kommentarer til et af de populære "På druk i Aarhus"-indlæg. Denne gang om Blå Cola.



En klassisk, men dog noget obskur kommentar fra den legendariske "Anomym" til et indlæg om Erling Bundgaard. Ingen ved i dag, hvad der skete "ten yeaars agooo" for over syv år siden.

 Se, den her er pinlig. Indtil i sidste uge havde ingen fra AITMOOS-redaktionen bemærket denne kærkomne kommentar fra Garabets familie. Garabet var ejer af den legendariske C.C. Kiosken. Vi siger forsinket tak for kommentaren og hylder Garabet.


Et af de mest populære indlæg i bloggens levetid var den omfangsrige og definitive Guide til Trøjborg. Her er det en anden "Anonym", der kommenterer den mere kendte "Anonyms" kommentar om arbejdsmiljøet hos Trøjborg Isenkram. En særdeles stærk kommentar.

 Åh, ja. Whittaker. Endnu en legendarisk læser af bloggen. Her har han kommenteret et billede i indlægget om Egå Marina. Nogen, der ved, hvor Whittaker er i dag? Skriv en kommentar!
Nå, nej, det kan man jo ikke ...



lørdag den 29. juli 2017

Reunion

Hov? Så gik der sørme to et halvt år, hvor her var lige så stille som i udebaneafsnittet, når FCN er på besøg på Arhus Sta... Nå, nej, NRG... Øh... Ceres? Park. Rygterne løb langs husmurene. Var folkene på AITMOOS-redaktionen blevet uvenner? Var de flyttet til Tranbjerg eller ligefrem LA? Skyldtes det måske en skriveblokering? Onde tunger talte ligefrem om, at de manglende indlæg skyldtes, at stiften.dk fik flere og flere betalingsartikler, så skribenterne på AITMOOS ikke kunne finde inspiration til deres indlæg? Dette ondsindede rygte havde naturligvis intet på sig.

49 kr. pr. måned? Tror I, vi er millionærer? 
Forresten har AITMOOS overvejet at kaste sig ud i noget crowdfunding. Bidrag kan sendes i en frankeret kuvert til ...


Forklaringen er selvfølgelig, at Aarhus har klaret sig fint uden bloggen. Historierne har overgået fantasien. Der var den nylige sag om protesterne mod AROS-kunstværket i Mindeparken, hvor der blev sprøjtet maling ud over landskabet for at vise folk, hvad klimaforandringerne vil resultere i. Ge-ni-alt. Ikke siden skilsmissen mellem Helmig og Renée har der været så meget furore i byen.

 
Autentisk billede af AROS-kunstværket i Mindeparken

Så er der også den glædelige nyhed, at Letbanen (som AITMOOS i al beskedenhed har dækket siden dag 1, LÆNGE før det blev hipt) har besluttet at få byens søn, og en af bloggens absolutte helte, Jørgen Leth, til at lægge stemme til informationen i højtalerne. Det er et oplagt partnerskab, som AITMOOS naturligvis ikke vil tage æren for, men vi gør det alligevel. Klap klap klap.


Så var der selvfølgelig også historien over dem alle: Om dengang selveste hustrumishandleren Johnny Depp festede på Under Masken. Dén historie kunne ikke engang AITMOOS have fundet p... opsnuset. Men den virkelige historie var, at der blandt gæsterne var en person, der bar en beklædningsgenstand af et helt bestemt lokalt tøjmærke, man ikke havde set i byen siden midten af nullerne. That's right. Der er selvfølgelig tale om modemærket Punk Royal.

Johnny Depp ved Under Masken i Aarhus. Man lægger ikke mærke til det først, men i den røde ring på billedet til højre kan man svagt ane Punk Royal-logoet på jakken. Nedenfor kan du se det endegyldige bevis for, at der er tale om en ægte Punk Royal-jakke.
Her kan du så se den famøse Punk Royal-jakke fra Under Masken. 
Du kan især se logoet i den røde ring på billedet til højre.


Ja, der er i sandhed sket meget på de to et halvt år, der er gået. Johnny Depp kommer og går (og slår), men AITMOOS består. Glæd dig til flere artikler. Forhåbentlig bliver den prisvindende artiklelserie 'På druk i Aarhus' også snart genoplivet. Indtil da: Ka' du ha'et?


onsdag den 11. februar 2015

Her er dit liv - Kurt Thyboe

For nylig gav AITMOOS dig historien om Helmigs "Malaga". Nu hylder vi en indfødt aarhusianer, der stadig bor i Malaga, og som, til trods for sit efternavn, aldrig har boet i Thy. Kurt Thyboe: Her er dit liv, champ.


Kurt Thyboe blev født i Aarhus d. 24. januar 1940. Han er altså netop fyldt 75 år. Kurt var en arbejderknægt, hans far var søfyrbøder, men han lærte angiveligt at læse fra han var 3-4 år. Han brugte sine læsefærdigheder på  Møllevangsskolen, hvor lærerne sagde, at han var for klog. Han gennemførte hele folkeskolen og gymnasietiden på 10 år. Kurt gik Marselisborg Gymnasium, hvor han tog studentereksamen med de højeste karakterer og blev Danmarks yngste student. Her mødte også sin ven, Jørgen Leth, som engang holdt en "Jazzfest" i Brabrand, hvor Kurt blev forført for første, men ikke sidste gang.


Efter gymnasiet blev Kurt lidt af en rod. Han blev "anderumpe" og kom blandt andet i knivkamp på Aarhus Havn. Han tog en tur til søs, ligesom farmand, og besluttede sig for at blive journalist. Det ville selvfølgelig have været oplagt at søge ind hos Aarhus Stiftidende, men allerede dengang var Kurt klar over, hvor meget Stiften ville synke i forfald. Derfor endte han på Aalborg Stiftidende. I dette klip kan du se ham fortælle en virkelig episode, som indrammer livet i provisen helt perfekt.



Senere blev han chefredaktør på det kulørte blad "Ugens Rapport", hvis indhold ikke kan interessere AITMOOS' læsere. Det er også på denne tid, at Thyboe møder det amerikanske rockband Dr. Hook og spørger dem: "Can I ride with you guys"? Og de svarer "Sure, Kurt". Altså ikke "sure Kurt!", men "helt sikkert, Kurt!" I tourbussen lå Kurt og røg marihuana og drak whisky og blev "godt støvet". Oh yeah. Måske var det på denne tour, at Kurt tillagde sig sin vane med at blande dansk og engelsk?


Efterhånden blev Kurt kendt som en gudsbenådet storyteller og selvfølgelig som boksekommentator. Hvem husker ikke den legendariske episode i et opgør mellem "Iron" Mike Tyson og Lennox Lewis, hvor Thyboes favorit, Mike Tyson, fik gedigne prygl, hvilket fik Kurt til at råbe "Mike Tyson! Som en skoledreng modtager han spanskrøret!". Eller hvad med Kurts helt specielle sejrshyl?



Kurt Thyboe er en uddøende race, en ægte aarhusiansk fighter og ener, som der desværre bliver færre og færre af. Tillykke med de 75 år, Kurt. Vi ses i byen. Champ.



onsdag den 28. januar 2015

MGP 2015

Den 26. januar blev deltagerne i det danske Melodi Grand Prix 2015 afsløret, og specielt ét rygte spredte sig hurtigere end et rygte af rygtesmeden "Stoke" på AGF-fansiden mtac.nu. Det forlød, at selveste Anne Gadegaard var deltager i årets MGP. Anne! Gadegaard! Aarhus' svar på en upcoming Sanne Salomonsen.


Det er, kan man sige, en uhyre stærk repræsentant for Aarhus. Dog har AITMOOS opsnappet en særdeles skuffende udtalelse, der vil stikke i hjertet på alle, der elsker Aarhus.

- Jeg skal ud og have en god aften. Jeg skal i Jomfru Ane Gade og drikke mig fuld (hvis jeg vinder, red.), udtaler hun til DR.

Jomfru Ane Gade?! Det må naturligvis være en fortalelse. Anne må naturligvis have ment Skolegade eller nede ved Åen... Ikk', Anne? Selvfølgelig var det det, du mente. Vi ses i byen, A.G.!


AITMOOS har ikke lyttet til ovenstående videoklip, da vi ikke vil tage forskud på glæderne og lytte til MGP-sangen på forhånd. Vi tager derfor intet ansvar for indholdet i videoen.