tirsdag den 20. april 2010

Guide til Århus: Stjernepladsen


Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


Robert Frosts digt "The Road Not Taken" er nok det mest klichefyldte digt nogensinde. Talrige referencer til digtet i Danielle Steel-romaner og serier som Beverly Hills har sikret dette. Dog skulle man tro at digtet var skrevet direkte til det mest komplekse sted i Århus: Stjernepladsen.


For Stjernepladsen er nemlig ikke hvilken som helst plads. Det er en korsvej. Stedet hvor gaderne mødes og man er nødt til at tage en endegyldig beslutning for hvilken vej man skal vælge. Skal jeg smutte ned i Langelandsgade? Eller skal jeg bare fortsætte og køre hele vejen til Randers? Ej, skal jeg?

Højre, venstre, ligeud, bagud? Hvilken vej skal jeg vælge!

Hvilke butikker skal jeg vælge at besøge? Stjerneapoteket? China Star Grill? Eller skal jeg måske bare få taget det kørekort hos Køreskolen Klein & Bas?


Ja, Stjernepladsen er en af de små perler som man bare skal opleve. At stå der i myldretiden og vente for rødt mens tonstunge lastbiler buldrer forbi. Gå rundt der en lørdag morgen med tømmermænd og blive så rørt at man græder over at det er så smukt og at man er ved at fare vild med alle de gader. Stjernepladsen. Byens diamant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar