søndag den 1. august 2010

Pizza Hút

I de sidste par år er der et spørgsmål der har ligget på alles læber. I særdeleshed på Klostertorv har folk gået rundt med vantro blikke i deres øjn og spurgt hinanden om det. Ingen kender svaret. Spørgsmålet har desuden sendt chokbølger gennem hele fast-food-branchen. Det ubesvarede spørgsmål lyder: Hvorfor lukkede Pizza Hut i Århus? Ja, det er ikke let at svare på. AITMOOS forsøger at kaste lys over sagen.

Lad os bare blive enige om at konceptet var der. Forskellige slags usædvanlig dybe pizzaer sammen med andet amerikano-italiensk snask som buffalo wings, soft ice og pasta. "Det er lige noget for Århus", tænkte Pizza Hut og åbnede Danmarks første Pizza Hut i 1994. Lige på hjørnet af Klostertorv og Guldsmedgade.



Vi kan lige så godt springe direkte til slutningen. I marts 2009 lukkede Pizza Hut sine tre restauranter i Danmark, og dermed også i Århus. Den officielle forklaring lød: "Restaurantmarkedet i Danmark har det svært især inden for pizza". Er det nu også hele sandheden?



AITMOOS har erfaret at århusianerne havde svært ved at udtale restaurantkædens navn. De troede at den hed Pizza Hút, altså som i Robin Hood eller den tyske børnesang "Mein Hut, der hat drei Ecken", hvor u'et siges som i ur, sur, tur, mur. De troede simpelthen at u'et skulle udtales som i slangudtrykket for herre godt,"gu'r", som "det smager dælme gu'r, det pizza".


"Mmm, det er bare gu'r, det Pizza Hút. Love it!"

Personligt har jeg kun spist der en enkelt gang, til en piges 14-års fødselsdag. Noget af det eneste jeg husker er at fødselaren tabte noget ost, hvorefter den læspende, bøssede tjener kom hen, kiggede på mig og sagde "Jeg samler lige osten op fra gulvet". Da jeg forsøgte at fortælle at det ikke var mig, smilede han blot lumsk og sagde "Arh, jeg tror det var dig". Needless to say, så kunne jeg aldrig mere sætte mine ben på det sted.

Masser af ost, århusiansk læspen og gu'r, tyk pizza var altså ikke nok til at overbevise århusianerne. Hvorfor? Det er et spørgsmål vi aldrig får et endeligt svar på. Var du nogensinde på Pizza Hút? Hvis nej, hvorfor så ikke? Del din oplevelse i en kommentar, uanset hvem du er.

2 kommentarer:

  1. Dine forklaringer på, hvorfor Pizza Hút drejede nøglen om lyder plausible, hvis man nu skal være lidt MythBuster'sk. Jeg var der én gang. Det var i 1999 og sammen med min mor. Ikke andet end en omgang gemen pizzaabuffet, bare mere højbelagt og tørt. Hallo, det kan man jo få mange steder, ikke mindst billigere lige overfor Sherlock Holmes. Og så er det vist også græsk. Dog fik man jeg Pizza Hút en kande med Star Wars på - den har jeg stadigvæk. Penge værd?

    SvarSlet
  2. Lige så mange penge værd som Unterberg-bilen, er jeg sikker på. Jeg gik forbi det gamle Pizza Hút i går med Whittaker, det var som at gå forbi et spøgelse. Iskoldt, man kunne se sin egen ånde. Klostertorvet hjemsøges stadig af den restaurant. Hvorfor!

    SvarSlet