mandag den 8. november 2010

Guide til Århus: Bymuseet

Århus har mange museer. På Naturhistorisk museum kan du se udstoppede dyr. På Steno kan du blive klogere på naturvidenskabernes og lægevidenskabens historie, og hvem har ikke lyst til det. Så er der selvfølgelig Kvindemuseet, hvilket vel giver sig selv. Besættelsesmuseet. Og selvfølgelig Aros, bygningen med de forskelligt farvede mursten, et kunstværk i sig selv.


Alle disse museer ligger inde omkring midtbyen. Men hvis du tager en tur ned bag Kongrescentret, ned mod Brabrandstien ud mod Åbyhøj, så vil du se en lille, obskur bygning der ligger ned til Åen.


Her har Bymuseet holdt til siden 1993. Bygningen huserede tidligere Hammelbanen, som dog er blevet nedlagt forlængst. Bymuseet, som tidligere hed Århus Bymuseum, har til opgave at formidle Århus' historie fra vikingetiden til i dag.

Her har man altså kunnet gå rundt i ro og mag, væk fra midtbyens larm, og studere Århus før og nu. Som så mange andre ting som AITMOOS har rettet søgelyset mod, er det dog snart slut. Det er nemlig besluttet at kommunen skal sælge togbygningen og bymuseet paradoksalt nok skal flytte til Den Gamle By. Ak. Flytningen skal angiveligt finde sted i 2012 og rygterne går på at prisen på en billet stiger fra 30 kr. til 125 kr for at komme ind i Den Gamle By. Sådan!


Du har som sagt stadig mulighed for at besøge museet på sin oprindelige lokalitet. I den næste måned er der ligefrem et såkaldt regulært "kageorgie" på museet. Ifølge aoa.dk kan du få 4-5 små historiske kager og kaffe ad libitum for kun 69 kr. Billigt! Torsdag 11. november kan du opleve en autentisk omgang Sønderjysk Kaffebord, mens torsdag 9. december byder på Kager med smag af Jul. Mmmm. Kage!



"Kageorgie, siger du? Vi ses på Bymuseet!"

onsdag den 3. november 2010

Helmig. Hel mig.

Klostergade. Krydset mellem Emmerys og Diesel-butikken. Renee og Thomas kommer gående. Renee stopper og kigger på det farvestrålende tøj i Diesels vinduer. "Jeg går lige ind i Diesel-butikken, Thomas!", råber hun efter ham. Thomas svarer ikke. Han er allerede på vej videre. Hvorhen?


Helmig. Herfra, hertil og endnu længere. Drengen de kaldte Thomas fejrer i disse dage sit 25 års jubilæum som det de kalder kunstner. Kongen af Århus. Over 1 mio. solgte plader. 1000 livekoncerter. Dog spillede han aldrig koncert på sin gamle skole, Sølystskolen ved Egå. Denne skoles pedel, Arne, havde endda bildt undertegnedes storebror ind at Helmig ville komme og spille i Festsalen. Det kostede kun 5 kr. i entré. Storebror racer hjem for at låne 5 kr. af moder, men moder lugter hurtigt lunten og storebror må skuffet indse at det var løgn. Strengt.


AITMOOS ville ingenting være uden Thomas. Intet! Han er den evige inspirationskilde, bloggen stopper ikke før hver eneste af hans krøller har fået sit eget indlæg. Hel mig, Helmig. Gør mig hel.



tirsdag den 2. november 2010

Guide til Århus: Havnen

Når man kommer gående hen ad stranden neden for Risskov kan du ikke undgå at lægge mærke til havnen ud for Århus. Specielt de karakteristiske blå kraner der rager op i horisonten ligner noget fra Star Wars, de såkaldte "AT-AT Walkers".

"De skal ligne kranerne på Århus havn, koste hvad det vil!"


Rygter vil vide at unge hip-hoppere, og i enkelte tilfælde deres ikke-hip-hoppede venner, i ny og næ klatrede op i kranerne og røg marihuana deroppe om aftenen. De måtte dog flygte derfra i hast da der blev tændt lys. Zoom, ned ad de smalle stiger, uha, der var langt ned. (Har jeg hørt).

Det er dog ikke kun røg fra en marihuanacigaret man har kunnet se på Århus Havn. Der har været adskillige brande på havnen, senest den 20. oktober 2010 hvor der opstod brand i et pakhus. Den største brand var i juli 2008, hvor der stod 30-40 meter høje flammer op fra nogle tanke med palmeolie. Den sorte røg kunne ses langt væk. Det var noget der skabte angst i Århus.

"Ej, er det nu de der hip-hoppere oppe i kranerne igen?"

Ud over brande og kraner er havnen især kendt for er de besværlige tilkørselsforhold, hvor man skal køre slalom frem og tilbage, foruden at holde øje med om der kommer et tog forbi. Nogle der af og til har formået at finde hen til havnen har været hvaler, både en pukkelhval i 1995 og en såkaldt vågehval i 2002.

"Woop woop, Århuuuus..."

Derudover husker vi selvfølgelig alle da den gråvingede måge var en smuttur forbi havnen. Det kan være den ville i byen dernede, enten på Broen eller Studenterhuset. I så fald er den fløjet forgæves. Studenterhuset har flyttet adresse væk derfra, og selvom Broen åbnede under det nye navn "Spektrum", var det en stakket frist. Den gamle Kalundborgfærge skal være flydende natklub i forskellige byer i såvel Danmark som det øvrige Skandinavien. Færgen forlader derfor Århus Havn. Skuffende - ikke mindst for hvaler og måger som kommer langvejs fra for at gå byen der.

lørdag den 30. oktober 2010

Guide til Århus: Tangkrogen

Hvor går du hen når du vil til Rock Show, Grøn Koncert, Kræmmermarked eller i cirkus? Svaret er Tangkrogen. Denne grønne plet som ligger på vej ud mod Marselisborg. Hvis der finder en større udendørs begivenhed sted kan du godt regne med at det er her det sker.


Grunden har kunnet præsentere alt lige fra en mut Bob Dylan i Open Air 1996 til en manisk, kokainpåvirket Robert Hansen der løb rundt på fra den ene ende af pladsen til den anden med en hund ved sin side. Han løb og han løb og han løb rundt og interviewede århusianske børn der var imponerede over hans energiniveau og nærmest overmenneskelige kræfter. Det var i børneprogrammet SommerSummarum.

"Årh, skal lige ligge her og hvile mig lidt på Tangkrogens kølige græs..."

Det er ikke kun en dopet Robert H der har løbet rundt her. Hvert år starter og slutter Marselisløbet herfra, og tusindvis løber rundt i skovene mens de desperat prøver at drikke af det lille plastickrus med Faxe Kondi der er stillet frem.


Undertegnede har kun løbet det én gang - der så jeg til gengæld også en mand ligge livløs på skovstien og blive forsøgt genoplivet, men forgæves. Han døde med løbeskoene på.

Som sagt er der ofte cirkus på grunden. Når man går forbi en sommerdag kan man nyde tonerne fra klovnemusik og duften af halm og elefantlort. Så ved man, man er på Tangkrogen.


Et cirkus der dog ikke er velkommen der, er Cirkus Nemo. I år blev det forvist til Mindeparken, og næste år er der slet ikke plads til det nogen steder. Ikke engang på Bispetorv, som jo ellers har gode erfaringer med store telte. »Hvis vi ikke kan være nogen af stederne, kan det ende med, at vi slet ikke kommer til Århus. Det vil være katastrofalt for min forretning og vel også lidt synd og ærgerligt for Århus,« siger cirkusdirektør Søren Østergaard til Stiften.dk. Han har AITMOOS' sympati.

fredag den 29. oktober 2010

Her i lejren

I artiklen Vi elsker vores pigtrådshegn på stiften.dk kan man i dag læse hvordan et kollegium i Hasle har fået sat et pigtrådshegn op. Ikke for at udgøre en "antifascistisk beskyttelsesmur" eller en "sikkerhedsmur" mod terrorister, men angiveligt for at beskytte sig selv mod indbrud og hærværk.

Tomt subjekt foran hegnet.

De elsker det hegn, der, som artiklen også nævner, "ligner næsten en kz-lejr". Hannah Arendt beskrev hvordan koncentrationslejren bliver den centrale og definerende institution i det totalitære samfund.
Nu også i Århus.


torsdag den 28. oktober 2010

TV-anmeldelse

Forleden kunne man se det ellers tåbelige program "UPS! Det er live" være på besøg i Århus. Ikke nok med det, programmet blev optaget på Under Masken (hold øje med bloggen for at læse et snarligt indlæg om dette sted). Ud over at man kunne høre Ham den Lange rappe om f*sse, kunne man se Anne Gadegaard fortælle om sin nye r&b-karriere og hvordan hun bliver stylet af Susan K.


"GAB", siges der bare. Det er ikke det sande Århus som bloggen repræsenter'. Det eneste gode var at høre Anne G nikke med hovedet mens hun klikkede med en blanding af siden af munden og ganen så det siger den så velkendte Århuspige-lyd, "gi". Accenten var dog også god.

"Gi"

Og apropos Ham den Lange, så gik undertegnede i 10. klasse med ham. Dengang var han også lang, men havde ikke fået sin kunstnernavn endnu. Vi kaldte for "Storbjørn", "T-B" eller "T-Bone"...

mandag den 25. oktober 2010

Lårde hjårde

Forleden kunne man på stiften.dk se følgende billede på sin skærm:
Ah ja, typisk solskin i dyrehaven. Som man skulle tro ud fra billedet er alt dog ikke den rene idyl. De ellers så kærlige hjorte kan nemlig være farlige for mennesker. Ja, du læste rigtigt. Farlige for mennesker.
 
"Hva' vil du, mand, hva' vil du?!"
I Dyrehaven ved Marselisborg, Århus, kan man nemlig håndfodre hjortene mens man går rundt iblandt dem. Det lyder som paradis på jord. Men nej. Faktisk er det forbudt at fodre hjorte alle andre steder end i Århus. Hvorfor? Som du kan læse på jp.dk er der i Marselisborg Dyrehave hvert år episoder, hvor mennesker bliver angrebet af brunstige hjorte eller hinder, der vil beskytte deres kalve.
Det er noget bloggen kan skrive under på. Denne skribent blev angrebet for hvad der snart må være 25 år siden i selvsamme dyrehave af en hjortemor der var emsig over sin unge. "Pow", sagde det, da den stødte sin mule op på mulen af denne 4-5-årige. En regulær uppercut der medførte traume så stort som da samme 4-5-årige blev bidt i "neglefingeren" af en hest nede ved Brobjergcentret i Egå, ligeledes under håndfodring.
Det viser sig nu at der abslolut intet er sket i mellemtiden, og at der stadig finder håndfodring af hjorte sted, med menneskefare til følge - og så lige uden for Århus. Rystende.