søndag den 16. maj 2010

Jeg gider ingenting i dag...

På sådan en deprimerende lortedag hvor AGF er røget ned i 1. division er der kun en ting der hjælper. Drop turen ind til Århus hvor du bare vil gå hvileløst rundt og kigge tomt på folk der kigger tomt tilbage på dig. Hør i stedet Povl Kjøllers mesterværk, den oversete "Jeg gider ingenting i dag". Med baglæns guitar og søvndyssende lyrik er det en tydelig reference til "I'm Only Sleeping" fra Beatles' Revolver.



Det er den perfekte illustration på dine følelser i dag. Profetisk. Lyt til den så mange gange det er nødvendigt og begynd så at drømme om alle de eventyrlige udebaneture du skal på i 1. division. "I've got the Hvidovre Blues" som Kjølleren sang i en anden god sang.

Og glæd dig så til VM...

- Spil noget mere baglæns guitar for os, Povl... Det trøster så godt.

onsdag den 12. maj 2010

Radio Århus


- Hvad station lytter du mest til...?
- Radio Århus. Det' den bedst'.

Årh, sender den stadigvæk? Pleeeease? Se dette klip, nyd synet og lyt godt efter de tre smukkeste eksempler du nogensinde vil høre på Århus-accenten.

- Nå'm jeg må vijere, jeg ska' så'n skynd' mig.

mandag den 10. maj 2010

Guide til Århus: Telefontorvet

I vores guidede tur rundt i de forskellige afkroge af Århus er vi nu nået til Telefontorvet. Pladsen mellem Busgaden og Strøget som tilsyneladende har fået sit navn fordi der blev opstillet noget så eksotisk som telefonbokse derpå. Hvem har ikke lige skullet hen og dappe til den metaldims hvor der kom returpenge ud - undertegnede fandt engang en hel 10'er i sådan en boks. It's the way to live, my brother!

- Jeg har fundet alle de her mønter i telefonbokse på Telefontorvet i Århus!

Stedet er dog mest kendt for de gadesælgere der stod der. Dag ud og dag ind hang de under deres presenninger og lokkede dig med deres eksotiske varer; fingerringe, ponchoer, navnehalskæder, armbånd hvor du kunne få broderet dit navn... you name it. Du kunne ikke engang så meget som skule over mod dem før det lød "50 kroner, min ven, kom nu, kom nu".

- Ja, hvad skulle det være, skynd dig, kom nu...

Når man så ikke købte noget fik man sig en velfortjent skideballe og hvis man var rigtig heldig fik man det regnvand der havde samlet sig i presenningen ud over sig så man blev gennemblødt og så stod alle gadesælgerne og grinede af dig. Ha ha ha ha ha! Så kan du lære ikke at købe noget, min ven.

- He he, ja okay. Der blev jeg godt nok våd.

Nu er det dog blevet ulovligt at sælge sit lort der, så de fleste sælgere er flyttet op på Clemens Bro hvor de kæmper om kunderne side om side med de forhadte gadesælgere fra Amnesty. Men hvad skal du så lave på Telefontorvet, nu hvor alle har mobiltelefon har telefonboksene jo lidt mistet deres relevans. Er der overhovedet noget at lave ud over at tage i Tiger eller bare gå ned og tage bussen hjem? Du kunne jo tage en tur på Hos Anders og få dig en Ceres. Ov, ja, god idé!


søndag den 9. maj 2010

Jeg sætter min hat som jeg vil 2

Sådan. Det kan nok være at Graulunds stråhat har vakt stor debat så det er godt at se at Tøffedrengen tager ansvar ved at tage en endnu mere kontroversiel hat på. En assistenttræner der bliver interviewet forud for sæsonens vigtigste kamp iført en sponsorhue fra Jägermeister. En lille hilsen til formanden for AGF's fanklub og hans Ceres Royal-kasket, måske?




Jägermeister, Cult Shaker... kan det blive stærkere?

fredag den 7. maj 2010

Pøllemarken

"Du må ikke gå ned i Mølleparken". Den besked har mange århusianske børn fået gennem tidernes løb. Mølleparken, dette ingenmandsland der lå foran Hovedbiblioteket. Eller Pøllemarken som den blev kaldt. Stedet hvor narkopusherne holdt til og hvor børn helt ned i 6-årsalderen fik tilbudt hårdt, tørt hash.

Folk i Århus var efterhånden trætte af det sted så det blev besluttet at shine pladsen op til et grønt bymiljø. Et åndehul for byens borgere hvor man kunne mødes og slappe af og hygge sig.


Nu skulle Mølleparken af med sit image som Pøllemarken en gang for alle. Som et paradis skulle det fungere som frirum hvor man kunne gå ned og leje en kajak og sejle op ad åen.


Desværre er det ikke gået helt efter planen. Ifølge naboer render misbrugere, unge autonome og løse hunde rundt i parken med tisseri i trappeopgange, åbenlys narkohandel, drukfester og bålafbrænding til følge. Stedet ligner efterhånden en losseplads.


Ja ja, Århus. Man kan måske tage marken ud af pøllen, men man kan ikke tage pøllen ud af marken.

mandag den 3. maj 2010

Jeg sætter min hat som jeg vil

Gi'r du et stykke, Peter? Årh?

For at citere L.O.C.:

"Som Mr. Mista sagde, det en vild nat
Rammer baren med ild i en stråhat
Din uh, er det eneste der trækker
Lad mig sig det så'n her, for du for lækker"

Historien om en Århus-pige

Kan du huske det? 1991. Muren er faldet og Sovjetunionen er kollapset. Historien er slut, siger man. Mon dog. En lille lyshåret pige med intet mindre end perfekt århusiansk accent dukker pludselig op på badmintonscenen. Camilla Martin vandt 13 DM-titler i træk, noget som Århus næppe kommer til at opleve igen i nogen sportsgren. Hør hende snakke efter 22 sekunder i klippet her:


Lyden af Århus.

Desværre er det ikke lykkedes at opspore Camillas største tv-øjeblik, den legendariske reklamefilm for Sorbits med punchlinen "det er bare knaldgodt tyggummi!" Sorbits som jo indholdt sorbitol som, hvis du er heldig, kan give kraftig diarré.

- Ej, seriøst, kan det give diarré? Ej, hvor pinligt...

Camilla Martin var indbegrebet af en Århus-pige. Århus' svar på Donna Martin fra Beverly Hills 90210. Der fandtes ikke én mand (eller kvinde...) i Århus som Camilla ikke kunne få. Først var hun kærester med daværende AGF-spiller Martin Nielsen. Hele Århus elskede Martin og Martin. Senere kom badmintondrengen Peter Gade til. Århus' svar på David Silver. Han var, som med David og Donna, også den yngre part. Århus græd da forholdet gik i stykker. Ligesom med Donna og David...

- Bliver det mon i aften, Camilla...?
- Nej, du ved godt at jeg har lovet min mor at vente til jeg bliver gift.

I modsætning til i Beverly Hills var det dog Camilla der var den utro part. Avs, Camilla. Den var værre...