søndag den 18. juli 2010

Lunden revisited

En dag i juli tog AITMOOS-redaktionen en tur tilbage i tiden, ud til Lunden. Området lignede sig selv, men der var dog ting der ikke var som de var dengang. Det tyder på at dagene hvor ungdommen i Århus og omegn samledes omkring bålet for at drikke er forbi.

AITMOOS præsenterer her en billedreportage af Lunden anno 2010. Klik for store billeder.


Bålpladsen lå til højre i billedet, men den er væk nu. Det var her at en dreng drak tændvæske i 1997. Han overlevede dog og lever så vidt AITMOOS er orienteret i bedste velgående i København den dag i dag. Han fik tilnavnet "Tændvæske-Bo" efter episoden. Læg mærke til Marinaen i baggrunden.

For at komme hen til gyngepladsen skal man gå ind på en gangsti der ligger bag busken til højre. Kig opad. Det kan godt være lidt spooky, lidt ligesom der i "It" hvor børnene går ned til den sump hvor klovnen bor. Ej, okay.



Her er stedet hvor man gyngede. Den røde bøje man hang sig i er dog væk i dag. Bag træet til venstre brækkede min klassekammerat Lars sig, tilbage i 6. klasse. Vi havde pjækket fra skole og taget hjem for at lave noget kagecreme efter en opskrift fra Hjemkundskab, da vi ikke havde penge til at købe slik for. Efter at have spist kagecremen (vi lavede selvfølgelig dobbelt portion), tog vi ned for at gynge i Lunden. Resultatet var at Lars brækkede sig og måtte gå hjem, og han efterlod undertegnede storgrinende alene i Lunden.

Det var også her denne skribent smagte hash for første gang. Månen har aldrig været større...



Resterne af gyngen hænger der faktisk stadigvæk den dag i dag. Her brækkede Sys fra klassen begge sine arme en dag hvor hun var taget ned for at gynge, alene. Stakkels Sys. Hun fik dog ingen varige mén.



Lunden. Ren ærefrygt.

fredag den 16. juli 2010

Adjøs

Dronningen og hendes følge forlader nu Marselisborg for denne gang. Århus siger tak for besøget hvor prins Henriks hund, Evita, nåede at bide en garder. Ikke nok med det, der var endda tale om sidste års vinder af Paradise Hotel. Det var tredje gang på to år at hunden bed en garder, haps!

Som plaster på såret fik garderen en undskyldning og seks flasker af prins Henriks vin. Det er det man kalder "win-win".

Slurp, ahh!

Tak for denne gang.


torsdag den 15. juli 2010

Guide til Århus: Latinerkvarteret

Latin er andet og mere end musikken til den irriterende intro til den irriterende serie om de irriterende veninder i Sex & The City. Ud over at være et tabt sprog har det også lagt navn til et af de mest berømte kvarterer i Århus: Latinerkvarteret. Når du går rundt og shopper dernede kan du ligefrem høre latinrytmerne fra de højhælede sko der rammer brostenene.


Rygtet lyder at kvarteret fik sit navn fordi folk latin-dansede rundt når de gik på de glatte brosten - dette rygte har bloggen dog ikke kunnet få bekræftet.

Faktisk er kvarteret den ældste bydel i Århus. Endeløse caféer og butikker med brugskunst, designertøj... Lædersmeden, Sophies, Soho, Badstue Rock, Café Jorden, Café Carlton... en regulær århusiansk greatest hits! (inklusive obskure b-sider).

Midt i kvarteret ligger dets omdrejningspunkt, Pustervig Torv. Her står hermafroditten Madam og holder øje med århusianerne. Kunstværket er provokerende, det er tankevækkende... dét der; dét er fantasi!

Skal jeg blive opstemt eller...? Hele min seksualitet sættes på prøve med dette grænseoverskridende kunstværk

Så hvad enten du er på udkig efter lidt nyt til garderoben, brugte cd'er, lædervarer eller bare vil promenere og vise dig frem for de andre århusianere, så er det her det sker. Latinerkvarteret har simpelthen det hele.


tirsdag den 13. juli 2010

Kongeparret af Århus

Det er sommer, og dronningen bor sandsynligvis i sit sommerhus, Marselisborg. Sidst bloggen tjekkede lå kongeskibet (godt ord) Dannebrog (endnu bedre ord) i hvert fald trygt til kaj i Århus Havn.


Men som det tidligere er blevet fastslået her på bloggen, er der ét par der er det ægte royale ægtepar i Århus: Thomas og Renée. Der er dobbelt op på udseendet og ikke mindst accenten i det ægteskab. Uh! Bedst eksemplificeret i videoen til Helmigs "She's Leaving" fra 2001:



Det er så kinky. Desværre er hele nummeret ikke lagt ud på youtube, men i dette andet klip ser vi den legendariske scene hvor Thomas smadrer sin guitar for at få Renées telefonnummer. For at det ikke skal være nok får vi også demonstreret de to elskendes smukke århusianske kærlighedssprog hvor Renée blandt andet får sagt at hun jo "gør det gratis" for Thomas.



Det bliver ganske enkelt bare ikke bedre. Leve! Og hva' Helmig, ses vi til Grøn Koncert?

mandag den 12. juli 2010

Nattergalen


Carsten fra De Nattergale, spottet på Clemens Bro, fredag d. 9. juli 2010. Nu tror du måske han skal hen og jamme med de inkaer der plejer at stå der og spille inkamusik, men det var ikke tilfældet. "Nej, det er ikke en panfløjte", sagde han til en forbipasserende. Gad vide hvad det så er?

Her er denne nattergals bedste track:


Det' jaaazz!

søndag den 11. juli 2010

Den Høje: Højt at flyve...

Den Høje. Bare navnet er legendarisk og giver dig kuldegysninger. Køen i Skolegade, den endeløse venten for at få lov til at gå op af den lille trappe der fører til det rene slaraffenland, hvad end det så er for at synge karaoke eller bare for at drikke Ceres faj. Men det er slut nu. Læs nedenfor hvorfor.

"Ja, JEG ved ikke hvorfor!"

Værtshuset blev i 1970erne indrettet i en gammel møbelforretning, der oprindelig hed Den høje Butik, deraf navnet Den Høje. Men navnet er heller ikke bare det rene pjat. Den Høje var funktionsopdelt i tre afdelinger med en højdeforskel på hele 60 centimeter. Forskellen skyldes husets konstruktion med et forhus bygget over en høj kælder (restauranten) og en bagbygning (slyngelstuen) placeret direkte på jord.

Alt dette er dog fortid nu. Den Høje findes ikke længere. I stedet er det kommet en "bar og club for bøsser, lesbiske, bi- og transseksuelle". Den hedder GBAR og skulle eftersigende være okay. Da alle her på AITMOOS-redaktionen er trygge ved deres egen seksualitet, regner vi med at teste om baren er god ved lejlighed. Dog koster det vist nogle gange 50 kr. at komme ind, hvilket kan sætte denne test på stand-by.

GBAR, jo ta...rk

Alting har en ende, som Shubberne synger, og det er altså også slut for den Høje. Æret være dens minde.

torsdag den 1. juli 2010

Busskandale

Gennem længere tid har der været ballade omkring radikale ændringer i de århusianske busplanlægninger. Mest opsigtsvækkende har det været at 1'eren nedlægges. 1'eren, mand! En af de mest klassiske busture, fra Marienlund ved Trøjborg, ned ad Tordenskjoldsgade, ned i midtbyen, og så står du nok af. Du skal vel ikke helt til Tranbjerg, eller? Det kan de sgu da ikke, tænker du. Men jo, det kan de. Beslutningen har mødt stor modstand, men foreløbig uden effekt.

Vintage 1'eren

Men nu falder dråben der får denne blogs bæger til at svømme mere over end verdenshavene stiger. Ifølge pålidelige kilder bliver 58'eren nedlagt! Bussen der kører gennem Gl. Egå! En gang i timen, hver anden time i weekenden. Man behøver ganske enkelt ikke mere. For at citere Claus Borre ved OL i 1988: Det er en skandale!

Sådan kunne man læse i Århus Onsdag i uge 26

At 58'eren nedlægges skyldes muligvis at hele busnettet erstattes af et nyt, men ikke desto mindre. Der er tale om en intet mindre end skandaløs udvikling, og bloggen vil derfor følge den tæt. 58'eren bli'r!