fredag den 30. juli 2010

Elgaard går

Som man måske kan huske kunne AITMOOS tidligere i år fortælle den uhyggelige historie om hvordan eksil-københavneren Claus Elgaard på et tidspunkt var besat af spilledjævlen. Hans redning blev TV2 Østjylland i Skejby ved Århus, hvor han kastede noget kærkomment stjernestøv over den ellers lidt støvede nyhedsdækning. Nu er ballet dog forbi. Festen er slut. Terningerne er kastet, om man så må sige. Puks bror forlader skærmen for foreløbig sidste gang.

"So long, Århus"

Nu bekymrer du dig sikkert over hvad Claus nu skal lave fremover. Nu ryger han vel ikke lige lukt tilbage i spilledjævlens kløer? Bare rolig, kære læser, Claus har allerede gang i et nyt projekt.

"Så jeg starter ikke på bar bund, og vi har gang i et scoop, som hedder Funrace.dk. Det handler om, at firmaer kan købe sig ind på Løvelbanen ved Viborg og køre i 12 biler. Omkring det har vi et tip-top setup", udtaler han til Stiften. Det lyder som et kanon projekt. Held og lykke, Claus. Og fortsat godt Viborg.

Her kan du se den sidste udsendelse med Claus.

onsdag den 28. juli 2010

Vikingetræf

Der er én ting ethvert rask århusiansk barn må prøve. En form for ilddåb og forberedelse til det utrygge natteliv i Århus. Du har gættet det, sandsynligvis på grund af indlæggets overskrift. Der er selvfølgelig tale om det årlige vikingetræf ved Moesgård strand, som i år finder sted i denne weekend.

 
"Ja ja, kom her... Kom ud til Moesgård, så tager vi i byen"

Vikingetræffet er det største i Norden og er blevet afholdt siden 1976. Det besøges hvert år af cirka 20.000 - 25.000 mennesker, altså flere end der nogensinde er på stadion. Her kan man købe kopier af vikingetidens værktøj og redskaber, fremstillet af jern, træ, læder, sølv, uld, rav, glas, pil, fedtsten og mange andre materialer. Altså ting man normalt kun kan få i Latinerkvarteret. Brugbare ting, vel at mærke. Hvem har ikke brug for et vikingeredskab? Et vikingekrus til at drikke din Ceres af. Eller måske en kniv til at klare dig i det hårde århusianske natteliv?

 
Tip: Med denne kniv vil din modstander standse kampen for at beundre det smukke indgraverede mønster, og dermed vil du undgå konfrontationen. Du læste det her først.

Den helt store attraktion er, som du allerede ved, de iscenesatte (?) slåskampe mellem vikingekrigerne. Her slås de autentiske slagsbrødre, og ryttere kommer ridende på vikingeheste. Det er et mind-blowing syn. Se selv hvordan i klippet nedenfor. Vi skal advare om stærke billeder.



Ægte vikinger kommer langvejs fra for at få lov at smadre hinanden. For eksempel flyttede en af bartenderne fra Sherlock Holmes pub permanent fra England til Århus fordi han ville klæde sig ud som viking og slås hvert år. "Fuck det, jeg flytter derover, så slipper jeg for at smugle mit vikingesværd med i flyet fra Ryanair", tænkte han. Det er godt tænkt.

AITMOOS kan her præsentere eksklusive billeder fra vores private arkiv. Avisudklip som omtaler vikingetræffet enten 1987 eller 1988. Værsgo.


mandag den 26. juli 2010

Marselisborg Slot

Som den dedikerede læser måske kan huske, har AITMOOS tidligere advokeret for at Århus skulle blive Danmarks nye hovedstad. Foreløbig ser det dog ud til at være sat på stand-by, men lobbyismen fortsætter ufortrødent.

For at være en rigtig hovedstad skal byen naturligvis have et slot. København har måske Amalienborg, men Århus har Marselisborg Slot, hvor kongefamilien som bekendt lige har holdt sommerferie med alt hvad dertil hører af hundebid etc.


Marselisborg, eller Marx-Leninsborg som det ofte kaldes af venstreorienterede spøgefugle, blev opført i 1902, efter at Århus købte grunden i 1896. Det er opkaldt efter en hollandsk købmand med det mandril-agtige navn Gabriel Marselis. Fra 1952 var slottet ubeboet, men i 1967, the summer of love, fik det kommende regentpar overdraget slottet for at bruge det som sommerresidens. Sandsynligvis inspireret af LOVE's 'The Castle', tidligere fra samme år.



Som bekendt er det en fast tradition at dronningen holder jul på slottet (oh ho ho) hvert år. I 2006 besluttede dronningen dog at holde jul på Fredensborg Slot, hvilket medførte store protester. En folk hardcore fans samledes foran Marselisborg og sang "Dronning - du er død for os" på melodien til 'Go West'. Kritikken blev taget til efterretning, og året efter var kongefamilien tilbage i de rette omgivelser og alt var godt igen. Som et fodboldhold der er rykket ned, men rykker op igen året efter. Ahh.


Men lad os nu være ærlige. Sommerferie og julefest. Det er simpelthen ikke godt nok til en hovedstad. Når Århus bliver Danmarks by nummer 1 forventes det at regenten bor i Århus hele året, 24-7. Inklusive sæsonkort til Comunale med plads i smørhullet mellem Bamse og Thomas Helmig.

lørdag den 24. juli 2010

Der er ingen vampyrer i Århus

For tiden er vampyrdillen på sit højeste. "Twilight" og så videre. Denne skribent stod dog af vampyrtoget da tv-serien om Buffy sluttede. Det viser sig nu at være et klogt træk. Der er nemlig slet ingen vampyrer i Århus.

fredag den 23. juli 2010

Den Permanente

Pyyyh, det er varmt. Nu skulle det gøre godt med en dukkert. Men lad være med at hoppe i springvandet Agnete & Havmanden foran Rådhuset ligesom studenterne. Folk bliver trætte af det. Tag hellere på Den Permanente i stedet for.

Badeanstalten, der ligger nede for foden af Risskov, blev opført i 1933. Oprindeligt var den blot en af mange badeanstalter omkring Århus, men nu er den den eneste tilbageværende.

Hotte århusianere hænger ud ved Den Permanente i 1963.

Om sommeren er her proppet med mennesker. Folk kommer langvejs fra for at hoppe i baljen eller spise en is oppe ved skoven. Derfor bliver Den Permanente også kaldt for Fluepapiret.

Fluepapiret anno 1952

Når du har badet færdig kan du gå en tur op i skoven eller på den cykelsti langs Risskov, som blev åbnet i begyndelsen af 1900-tallet, og hvor man de første år skulle betale 25 øre for at cykle. Du skal dog passe på. Hvem husker ikke den utrolige historie om en hjemløs junkie der var blevet træt af livet og derfor kastede sig ud over skråningen fra skoven ned mod cykelstien med pigtråd bundet om halsen. Han overlevede dog, da han blev fundet af nogle stakkels skoleelever. Nu holder han opsyn med de badende gæster fra sit udkigstårn. Ej okay, det sidste var løgn.


Hvis den historie eller de ulideligt mange mennesker ikke har skræmt dig bort, så er det bare med at komme afsted mod Århus' svar på Copacabana.

torsdag den 22. juli 2010

Mek Pek: Original Prankster

I vores persongalleri af ærkeårhusianaske kendisser er vi nu nået til en person der må siges at være indbegrebet af århusiansk underholdning: Mek Pek. Lige fra han slog sine lyse lokker løs som bassist i Århus' eneste punkband, Lost Kids, sidst i 70erne, har han været involveret i succeser som Pigen og trompeten, Mek & Warny, Åh Abe, rapmusik... for slet ikke at nævne at han har indspillet med både Jacob Haugaard og Anne Linnet. A'men, sker der! Jeg ku' blive ved. Total psykoabe.


Egentlig hedder Mek Pek Mikael Falk Petersen, men vi ved jo alle godt at der kun er plads til én Falcon i Danmark. Derfor måtte vores ven naturligvis finde sig et kunstnernavn. Hvorfor valget lige faldt på Mek Pek har bloggen ikke kunne finde frem til. Måske skyldes at han har en mega... pek? Svaret blæser i vinden, om man så må sige.



Meks forbilleder er James Brown, Miles Davis, Prince, Elvis og ikke mindst Dirch Passer. Det er store navne at leve op til, men Mek klarer det med bravour. Han ér the original prankster.



Edit: Videoen kom ikke med i første omgang

søndag den 18. juli 2010

Lunden revisited

En dag i juli tog AITMOOS-redaktionen en tur tilbage i tiden, ud til Lunden. Området lignede sig selv, men der var dog ting der ikke var som de var dengang. Det tyder på at dagene hvor ungdommen i Århus og omegn samledes omkring bålet for at drikke er forbi.

AITMOOS præsenterer her en billedreportage af Lunden anno 2010. Klik for store billeder.


Bålpladsen lå til højre i billedet, men den er væk nu. Det var her at en dreng drak tændvæske i 1997. Han overlevede dog og lever så vidt AITMOOS er orienteret i bedste velgående i København den dag i dag. Han fik tilnavnet "Tændvæske-Bo" efter episoden. Læg mærke til Marinaen i baggrunden.

For at komme hen til gyngepladsen skal man gå ind på en gangsti der ligger bag busken til højre. Kig opad. Det kan godt være lidt spooky, lidt ligesom der i "It" hvor børnene går ned til den sump hvor klovnen bor. Ej, okay.



Her er stedet hvor man gyngede. Den røde bøje man hang sig i er dog væk i dag. Bag træet til venstre brækkede min klassekammerat Lars sig, tilbage i 6. klasse. Vi havde pjækket fra skole og taget hjem for at lave noget kagecreme efter en opskrift fra Hjemkundskab, da vi ikke havde penge til at købe slik for. Efter at have spist kagecremen (vi lavede selvfølgelig dobbelt portion), tog vi ned for at gynge i Lunden. Resultatet var at Lars brækkede sig og måtte gå hjem, og han efterlod undertegnede storgrinende alene i Lunden.

Det var også her denne skribent smagte hash for første gang. Månen har aldrig været større...



Resterne af gyngen hænger der faktisk stadigvæk den dag i dag. Her brækkede Sys fra klassen begge sine arme en dag hvor hun var taget ned for at gynge, alene. Stakkels Sys. Hun fik dog ingen varige mén.



Lunden. Ren ærefrygt.