mandag den 7. marts 2011

Hvor blev smilet af

Som den dedikerede læser kan huske har AITMOOS tidligere delt sin frustration over at Aarhus ikke længere skulle være "Smilets By". Hvorfor dog ikke? Man fandt på tilnavnet efter et bestyrelsesmøde i Aarhus Turistforening den 17. marts 1938, hvor man planlagde at gøre et fremstød for byen. Man ville blandt andet udsende en folder i 50.000 eksemplarer med titlen "Aarhus - Sommerens og Smilets By", som du kan læse i det fascinerende Aarhus Leksikon - et leksikon som AITMOOS har tænkt sig at benytte sig flittigt af fremover.


  - Jeg smiler, altså er jeg (... fra Aarhus).

Ved hjælp af grundig research har AITOOS-redaktionen nu fundet frem til at der i 2002 blev udgivet en sang der hed "Hvor blev smilet af" om Smilets By, Aarhus. Bemærk at der i titlen ikke er tale om et spørgsmål, men en tør konstatering. Sangen blev endda udgivet på en flot, nærmest picturedisc-agtig cd:


Vel nok den fineste Aarhus-udgivelse, foruden den legendariske blå-hvide AGF 10" fra 1997. Den mangler faktisk i AITMOOS' arkiv, flovt nok.


Anyways, du kan se og høre "Hvor blev smilet af" nedenfor. Denne stærkt overproducerede sag der lidt lyder som et kasseret bud på en slagsang til håndbold-EM. Og så kan du tænkte lidt over at tilnavnet "Smilets By" ifølge leksikonet ikke fik nogen særlig god modtagelse, hverken i pressen eller hos byens borgere. "Man fandt det fordringsfuldt eller ligefrem latterligt, men det har haft den tilsigtede virkning at gøre Århus kendt." Ouch.


mandag den 28. februar 2011

Højt at flyve...

Som Peter Belli har fortalt os, så er det angiveligt et smukt syn at se København fra en DC-9. Det er dog ikke noget der kan imponere AITMOOS. Du husker nok hvordan det var at se Aarhus fra toppen af Rådhustårnet. Du ved, der hvor du er nødt til at smide dig ned på maven af frygt for at blive blæst ud over kanten. Måske du endda har set Aarhus fra byens (Danmarks...?) højeste bygning, Prismet. Du tror måske du har set det hele. But you ain't seen nothin' yet, baby! Har du måske nogensinde set Aarhus fra en helikopter?

- Nej?! Kan man det? Hvorfor er der ingen der har fortalt mig det! Gudfader i skuret, mand.

Ja, du læste rigtigt. Firmaet Aarhus Flight Academy vil udbyde helikopterture over Aarhus. For en plov! God pris.

»Vi vil arrangere, at folk kan komme op i luften, så de kan se byen på en helt anden måde. Helikopteren har plads til fire personer inklusiv piloten, og turene kommer til at koste 500 kroner for seks-syv minutters flyvning,« siger Rico Gissel fra Aarhus Flight Academy til Stiften.dk.

- Er I der, Aarhuuuuuus??

Helikopterturen får start fra Aarhus Havn, hvor du sandsynligvis kan se en silo der står i brand. Det må være et flot syn fra luften. Flyveturen kan bookes til alskens begivenheder, f.eks. polterabend og bryllup. Så kan du selv bestemme om det skal være før eller efter turen på skydebanen.

Du er go', Belli, men det her kan København fra en DC-9 altså ikke hamle op med

Du kender sikkert allerede historien om dengang John Lennon skulle op og flyve helikopter med Maharishi. Ellers får du den her. Og så har AITMOOS også bare ventet på at kunne poste denne Aarhus-klassiker. Endda med WoW-tema. Den går ud til bloggens mest anonyme læser. Mere anonym end den trofaste læser "Anonym"...

mandag den 21. februar 2011

Hashmesse i Aarhus

Jep, du læste rigtigt. Her i disse dage hvor Christiania måske er en saga blot og kuglerne fyger om ørerne på grund af krigen om hashmarkedet, sætter Aarhus lige foden i jorden og siger: slap da lige lidt af, mand. Som man kan læse på stiften.dk ryger landet første hashmesse til Aarhus d. 24.-26. juni. Forstod du joken? Ryger til Aarhus. Læser du med, Cawling-jury?

Som en åbenlys pendant til til de så berygtede sexmesser skal Scandinavian Congress Center lægge lokaler til arrangementet. I skrivende stund vides det dog ikke om Moses Hansen vil dukke op i kristent hjemmestrik og demonstrere mod lige præcis denne messe.

"Hash er skabt i Helvede!"

På messen kan man studere og købe grej til ulovlig fremstilling af hash, skunk og andre forbudte euforiserende stoffer fra hampplanten. Der vil være plantegødning,varmelamper dyrknings-systemer, vækstfremmere, piber, rygepapir til hash med meget mere. Det lyder bare fedt. Moses Hansen er dog ikke den eneste der næppe er tilfreds med hashmessen:

»Enkeltvis er varerne nok ikke forbudte. Men det samlede resultat kan betyde et endnu større opsving i antallet af de hash-og skunklaboratier, som kriminelle tjener penge på, og som vi lukker på stribe. Under alle omstændigheder er det moralsk forkasteligt«, siger chefpolitiinspektør Bent Preben Nielsen fra Østjyllands Politi.

Af dette kan vi udlede at messen altså er "moralsk forkastelig" fordi at man, teoretisk set, kan spore en forbindelse til et lovbrud. Ligesom en sexmesse teoretisk set kan forbindes med illegal prostitution. En bilmesse med at tilskynde til at køre for stærkt. Osv.

I udtalelsen ser vi altså en interessant sammensmeltning af moralitet og legalitet. Men det skal vi ikke dvæle ved her.

Måske ikke ulovligt - men moralsk forkasteligt!



Edit: Efterfølgende har Kongrescenteret takket nej til at huse messen. De har åbenbart ikke læst AITMOOS' indlæg. Sandsynligvis fordi de var frustrerede over at bloggen aldrig blev opdateret...

mandag den 24. januar 2011

Århuspigen frk. Århus

Alle bloggens mandlige læsere kender til begivenheden. Hvis der måtte være en enkelt kvindelig læser har hun helt sikkert drømt om det. At blive årets Aarhuspige. En større ære fås ganske enkelt ikke hvis man er af hunkøn og bor i Aarhus.

Konkurrencen startede i 1943 som "Frøken Århus". Formålet var at kåre en sød og naturlig Århus-pige. For at kunne tilmelde sig skulle den unge pige have bopæl i Århus Kommune og være i alderen 16-25 år. I de feministiske 70ere blev konkurrencen aflyst, det var på samme tidspunkt man heller ikke gad Melodi Grand Prix. Men i 1988 blev konkurrencen genoplivet af Århus Stiftstidende i samarbejde med Tivoli-Friheden og en række sponsorer fra byen. Siden da har den skiftet navn til "Århuspigen", og fra nu af altså sandsynligvis "Aarhuspigen".

- Stem på mig...
- Nej, mig...
- Nej, mig...

Ja, traditionen tro er det nogle sødde tøser der stiller op til konkurrencen. For ligesom at fuldbyrde objektliggørelsen af hunkønnet tilknyttes der også sponsorer til pigens identitet, ofte lokale. Derfor kan du f.eks. stemme på "Storcenter Nord-pigen", "Salling-pigen"... eller hvad med "AGF-pigen"? I 2009 var det dog "City Vest-pigen" der vandt. Hun vandt ud over titlen en charterrejse Århus Charter, et gavekort på 3.000 kr. sponseret af City Vest samt produkter fra Pilgrim. Det er altså gode præmier.

- Hold kæft, hvor er det godt gået mand. City Vest, Århuspigen 2009!
- Ja, vi ta'r den også næst' år, næst' år, mand... Storcenter Nord kan ingenting!

Men neeeej, vagtmænd i City Vest. Der blev slet ikke afholdt Aarhuspigen i 2010. Hun skulle nemlig have en såkaldt ansigtsløfting:

"Vi vil prøve at lave noget andet. Vi har gået med nogle forskellige tanker i et par år, og nu skal vi til at udvikle konkurrencen og tilføre den lidt mere liv," udtalte Max Adelsbøll fra Jydsk Væddeløbsbane - en af de syv sponsorer, der pt. står bag Århuspigen - til jp.dk.

Hm hm. Det bliver nervepirrende spændende at se hvilket koncept der bliver disket op med i 2011. Indtil da kan du hygge dig med Frøken Århus 1991. Satme sød... Bemærk hvordan de mandlige gæster har svært ved at tage øjnene fra frøknens kavalergang, og hvordan intervieweren foregiver at læse i sine papirer mens han smugkigger.



Og ja, hvad blev der egentlig af "Mister Århus"??

torsdag den 13. januar 2011

The Who i Den Gamle By

Rolig nu. Der er desværre ikke tale om at The Who spiller i Den Gamle By. Til gengæld er det lykkedes museet at få fingre i en sjælden piratoptagelse af The Who’s koncert i Vejlby-Risskov Hallen fra september 1970. Som AITMOOS tidligere har fortalt spillede ikke blot The Who, men også Rolling Stones og Jimi Hendrix i Vejlby-Risskov Hallen i selv samme måned. Det var dengang Århus var stor nok til at arrangere koncerter, som man nu må til Herning for at se.


 
- Har I hørt det? Man kan høre Who-koncert i Den Gamle By...!


Koncertoptagelsen bliver spillet som baggrund til udstillingen ”My Generation” om rockmusik og LP-covers fra 1965-74. Den vises i Pavillonen i Den Gamle By. Det skal AITMOOS ind og se. Hvis du tager derind møder du sandsynligvis en mand der går under kælenavnet "Den gamle mod". Han kan fortælle dig masser af røverhistorier og hvordan det var at være mod-revivalist sidst i 70erne og være inde og se The Who-filmen Quadrophenia. Eller Er du gal, mand som den jo hed på dansk.

 
- Århh... jeg er gammel mod!

Så på med parkaen (eller skulle jeg måske nærmere sige din frynsede læderjakke?) og dit target badge, ind og se The Who i Den Gamle By. Nedenfor er en smagsprøve på hvordan det kan have lydt i Vejlby-Risskov Hallen i 1970.


mandag den 3. januar 2011

Her er dit liv: Flemming Knudsen

Efter Bamses triste og alt for tidlige farvel vælger AITMOOS at se fremad ved at fokusere på en af dennes venner og navnebror: Flemming Knudsen. Den old-school socialdemokrat med samme frisure som Anker Jørgensen. Tidligere byrådsmedlem og borgmester i Århus. Ja, Århus. Flemming er nemlig imod navneskiftet til Aarhus, så derfor skriver vi altså Århus.


 
- Det' i orden det der, AITMOOS, det' i orden.

Flemming Knudsen blev født 31. maj 1946 og blev valgt ind i Århus Byråd allerede som 20-årig i 1966. Kedeligt, vil manges første indskydelse være, men Flemming er alt andet end kedelig. En stor interesse for sport har betydet at man har kunnet møde manden rundt omkring på stadions i Århus, både AGFs og Århus Fremads. Hvem husker ikke da Flemming ikke havde fået nok penge med til fadøl på Riisvangen Stadion, og meddelte over speakeranlægget at øllene derfor var sat ned fra 30 til 20 kr. stykket? Det, kære læsere, er en mand af folket.



Desuden har man ofte kunnet træffe Flemming K rundt omkring i diverse øltelte til Århus Festuge eller jazzfestivallen. Imidlertid var der nogle der ikke kunne tolerere at byens borgmester bevægede sig rundt blandt pøblen og nød en øl med jævne folk. Flemming blev derfor døbt til "Ølknudsen" eller "Flemming Fadøl". Godt fundet på, jovist, men også et cheap shot. Han vandt dog især AITMOOS' hjerter da han, stik imod sit sidste øgenavn, opfordrede århusianerne til at bestille Ceres på flaske frem for fadøl.

»Nu skal vi stå sammen om Ceres TOP og forlange den alle steder - også i stedet for Royal fadøl! Køb TOP på flaske og støt byens øl, som de gjorde i Randers, da Thor lukkede,« skrev rådmanden i sit indlæg på Facebook-gruppen ”Bevar Ceres i Århus” den 29. oktober 2008.
 
Minsandten om ikke også Flemming blev udnævnt til ridder af Dannebrog. En stor ære, men næppe så stor som at blive slået til ridder af Århus, hvilket skete med bogudgivelsen "Ridder Flemming af Århus", der kom på gaden i september 2009. Nyd klippet nedenfor, hvor Flemmings karisma brænder igennem skærmen til tonerne af happy jazz og de kolde dråber af Ceres. På fad...


lørdag den 1. januar 2011

Bamse

Ak. Knapt er man kommet ind i 2011 før den første triste nyhed dukker op. Flemming "Bamse" Jørgensen sagde det ultimative farvel og tak til 2010, og livet i øvrigt, nytårsnat. En af AITMOOS' største inspirationskilder. Vi lader andre, mere kompetente, medier om mindeordene. Tak for alt, Bamse.