tirsdag den 17. maj 2011

Guide til Aarhus: Skoler

Aarhus råder over en række legendariske skoler. Både folkeskoler som private. Er du i tvivl om hvilken du skal vælge? Bare rolig. AITMOOS giver dig en hurtig gennemgang af de mest toneangivende skoler i Aarhus C.

Vi starter vores tur nede omkring Nørregaje og Nørrebrogaje. Her ligger Laursens Realskole. Her kan du gå i 10. hvis du er mega god til fodbold eller til at spille musik. Du kan altså vælge mellem fodboldlinjen og musiklinjen. Vælg musikken hvis du har lyst til at opføre musicalen Hair eller vil spille Sting-numre i takten 9/6-dele med en række ligesindede fremtidige MGK-studerende. Hvis du er bedre til fodbold får du måske chancen for at spille den traditionsrige turnering i skolefodbold. Laursen har flere gange kvalificeret sig til finalen i den præstigefyldte cup og spillet for et fuldstændig proppet Parken fyldt med skrigende børn.

*SKRIIIIIIIIIIG!!*

Vi tager videre til Elise Smiths skole. Skolen var engang en ren pigeskole, men det ændrede sig så ingen ringere end Jacob Haugaard kunne tage sin realeksamen her i 1969. Tænk engang at Haugaard har gået her i 60erne og hørt Beatles. Det kan du jo tænke over mens du sidder på potten. Skolen er nemlig kendt for at have et toilet midt inde i klasseværelset i det lokale hvor man går i 10. Så kan man sætte sig derind og gøre hvad man nu skal uden at man går glip af noget og samtidig genere sine klassekammerater med både lyd og lugt. Høj klasse.

Haugaard anno 1967 foran Elise Smith i sin nyerhvervede 'Sgt. Pepper'-jakke

Så hopper vi et stort spring ud mod Skt. Anna Gades Skole. Her går de vilde kids der skater og den slags. Hvis du ikke gider at gå i folkeskole kan du benytte dig af skolens mange kulturtilbud. Engang i tidernes morgen blev der her holdt "Ungdomshus Nu!" møder her. Undertegnede deltog et par gange. Møderne blev dog ofte noget useriøse, da det viste sig at man kunne købe Blå Thor (nej, desværre ikke Blå Cola) i en af skolernes automater. Måske er det derfor Aarhus endnu ikke har fået et ungdomshus? Det var muligvis her at slagordet "Rød front, blå Thor!" blev opfundet, omend det nok er tvivlsomt. Desværre skal skolen moderniseres og gøres fancy. Endnu et nederlag for det Aarhus som bloggen repræsenter'.

Randers-øllen Blå Thor, sidst set på en skole i Aarhus C

Nu er det også snart ved at være nok med al den skolesnak. Vi mangler kun én skole. Samsøgades Skole. Skolen kan prale af at være den første skole i Danmark der havde en aula. Du læste det her først! Det vides ikke hvorvidt aulaen, ligesom i undertegnedes folkeskole, Sølystskolen, havde en lang række pæle hvor man så kunne få "pælere" i frikvarteret. Ouch. Pas dog på med at vælge denne skole. Pigerne her hedder ting som Janne og Marie Louise og vil sandsynligvis knuse dit hjerte. De er ganske enkelt uopnåelige. Du vil længes efter dem mens du trasker hjemad mod din respektive forstad, for atter engang at glemme at lave lektier fordi du er smuttet i klubben i stedet for.



Vi ses i næste frikvar.

fredag den 15. april 2011

Den sidste bus

Som bekendt skal buskøreplanen i Aarhus lægges helt om. Det er noget bloggen tidligere har beskæftiget sig med. Nedlæggelsen af 1'erens og ikke mindst 58'erens rute er noget der ligger bloggen, for ikke at tale om dens mange læsere, meget på sinde. AITMOOS tager dig derfor med på en sidste tur med bybussen, som det var engang.

- Ska' do mæ eller hva'?

Ja, vi tager en tur med de gamle bybusser, da Aarhus hed Århus. Dengang var de af det fine mærke DAB, Dansk Automobil Byggeri, som godt nok havde sæde i Silkeborg, så det bruger vi ikke mere krudt på. Men flotte var de. Som bekendt stod man på bagi, noget der desværre er på retræte i de nye mærkelige busser, hvor man står på i midten. Det gjorde man dog også i de ærefrygtindgydende ledbusser på billedet ovenfor. Hvis man var heldig fik man et sæde hvor de to busdele mødtes i en harmonika-agtig konstruktion som svingede faretruende fra side til side når bussen drejede. "Dør jeg nu?", har du sikkert tænkt mere end en gang mens du har siddet der. Måske har du ligefrem fået kvalme og været nødt til at stå af?

Denne harmonika er med stor sandsynlighed inspireret af en ledbus fra Aarhus

I dag kan du læse hvilket stop der kommer næste gang, mens en fremmedgørende computerstemme fortæller dig det på digitalt rigsdansk: "Nørregade". Sådan var det ikke i "gamle dage", hvor det var buschaufføren selv der stod for at afgive denne serviceinformation. Måske var det din genbo Ib der kørte bussen. På en skramlet mikrofon harkede han stoppestederne frem. "Nørregaje". "Asylvejjjj". På smukkeste vis blev det ene stoppested efter det andet leveret, og hvis du ikke lige hørte det eller kunne forstå hvad der blev sagt, så var det bare ærgerligt, mand.


Du husker sikkert også de originale busskure som mest af alt lignede en månebase. I en kold grå farve med et futuristisk rundt design stod de der når du kom lidt uden for byen. Med hamrende hjerte bevægede du dig hen imod skuret i frygt for at der sad nogle derinde. Det kunne man nemlig ikke se fra siden. Hvis du var heldig var der nogle der havde skrevet frække ting eller tegnet frække tegninger med sprittusch. Så gik ventetiden da med det.

- Ej, hvad skal jeg skrive?

De gamle bybusser var også berømte for noget andet. Nemlig de runde plyssæder i en støvet blå. Nogle gange var sæderne gået løs så man kunne dreje sig rundt på dem, wiiiiih. Og du har helt sikkert siddet i en 56'er engang, på vej fra Egå Marina ind mod byen, hvor der sad to københavnske småpiger bag dig og kæftede op med deres accent. De snakkede og snakkede, du blev enig med din ven om at det dog var de mest irriterende piger. Så vendte du sig om og så at der var tale om to lyshårede drengebørn der kvidrede løs med deres lyse stemmer. "Årh, prøv og se de der mærkelige sæder... Det ligner sådan nogen barstole!", udbrød den ene. Ak.

Billede hapset fra den stærke petersbusside.dk

...

Husk nu at købe billet, ellers kommer kontrollørerne efter dig. I dag er der ingen undskyldning, da man jo ligefrem kan betale med dankort i bussen. Det skulle da lige være hvis du kun må få et hævekort som er beregnet til unge under 18.


I klippet nedenfor får du en enestående mulighed for at tage på en bustur i Aarhus, set med en buschaufførs øjne. Ganske enkelt fascinerende. Læg især mærke til efter 46 sekunder hvor vi lige får den klassiske hilsen fra en chauffør til en anden, bedre kendt som "chaufførvinket". Rutineret og helt casual. Høj klasse.



Tak for turen.

torsdag den 24. marts 2011

Her er dit liv: Søren Sko

Den 4. juli 1963 blev en dreng født i Aalborg. Man kaldte ham Søren. Sørens far havde en skoforretning, og derfor var det åbenlyst for klassekammeraterne at kalde Søren for "Sko". Som 9-årig flyttede drengen til Hammel, det lugter trods alt lidt mere af Aarhus. Og efter gymnasietiden tog Søren så skridtet fuldt ud og flyttede til Aarhus.

Denne Sko bruger størrelse 42 i sko

Søren, som ikke kunne spille på et eneste instrument, begyndte at synge kor for Sanne Salomonsen, et fascinerende studie i rødt. Under en jamsession på Aarhus Universitet mødte han guitaristen og keyboardspilleren Palle Torp, som havde spillet sammen med Henning Stærk samt AITMOOS-kæledækken Thomas Helmig. Sammen dannede de to duoen Sko & Torp. Med et langt hår, der var renere end selv forsangeren fra Horsens-bandet Pretty Maids' hår, trådte Skoen for alvor ind på scenen, i Aarhus og i Danmark.

- Bare rolig, du har stadig det reneste hår... i Horsens
- Nu surmuler jeg

Sko/Torp fik kæmpesucces med nummeret On a Lonely Night fra LP'en af samme navn. Pladen solgte over 200.000 eksemplarer, ja så stor var succesen at denne skribents mor købte den. Åbningsnummerets liflige toner af el-piano, en hård, men elegant knipsen og en lettere nasal, men kæk røst ramte denne 8-9 årige i ørerne først og i hjertet lige bagefter. Lige i plet.



Pladerne strømmede ud fra den sympatiske duo, men så vidt bloggen husker blev de to dødeligt uvenner over et eller andet. I hvert fald kastede Sko(hit-)mageren sig ud i en solo-karriere. Hvem husker ikke coveret til albummet Shine (som i shoe shine... fik du den?) der hang over hele Aarhus? Hvor Sko havde fået havde fået voks i det ellers så fine hår så det strittede i flammende pinde lige op i luften. Resultatet blev et såkaldt "morgen-bolle-hår", som man kunne læse i et legendarisk interview i Gaffa.

 
Klik for kæmpe billede

På samme tid var Søren involveret i tv-succesen Pop Stars. Men det var med sin homeboy Palle at Skoen var i sit rette element, og i 2009 kunne man læse i Se & Hør at de to var sammen igen. De spillede godt nok deres comebackkoncert i Randers, men det er bloggen villig til at se gennem fingre med. AITMOOS kender ikke andre numre end hittet, men det er altså også et godt hit.

Søren Sko? Her er dit liv. VærSko.

mandag den 21. marts 2011

A.G. og Helmig - venner igen

Endelig! Efter lang tids deprimerende nyheder på bloggen er der nu lidt godt nyt i Aarhus. To af byens (og bloggens) store skikkelser, Thomas Helmig og Peter A.G., har efter næsten 10 års uvenskab fået snakket tingene igennem. Forrygende!

- Yes!!

De to musikere, der har betydet så meget for den aarhusianske musikscene, blev uvenner pga. den legendariske "Wig Wam Tour" i sommeren 2002. Konceptet var der ellers. Et kæmpe indianertelt og nogle endnu større danske rocknavne skulle rejse rundt i landet og give koncerter. Af for bloggen stadig uforklarlige årsager - muligvis voldsomt dyre billetpriser - gik konceptet slet ikke, hvilket betød et massivt underskud. Den efterfølgende konflikt stod mellem bl.a. Gnags på den ene side - og Thomas Helmig, D:A:D og Gnags' eget bookingselskab med det tiltalende navn "Rock On" på den anden. Gnags mente sig snydt for mere end tre mio. kr., da selskabet gik fallit efter fiaskoen med Wig Wam-turnéen. Helmig og D:A:D nægtede at have været medarrangører. Bitterheden bredte sig.

A.G. og wig wam teltet, de oprindelige eneste to

Som du måske ved var det Gnags' pladeselskab der signede Thomas Helmig i starten af 80erne. Det svarer nærmest til at få kontrakt med Infernals pladeselskab i dag. Ja - så stort var det. Derfor gjorde det forståeligt nok ekstra ondt på Peter A.G. Faktisk vil nogle mene at det gav hele byen et knæk. Men nu har han altså tilgivet Helmig. Fornuftigt. De fik snakket tingene igennem for nylig til en støttekoncert (Bamses?), udtaler A.G. til B.T. Peter A.G. er - ligesom Helmig - glad igen. Ovenpå. Det luner her på bloggens kontor. Det luner.


mandag den 7. marts 2011

Hvor blev smilet af

Som den dedikerede læser kan huske har AITMOOS tidligere delt sin frustration over at Aarhus ikke længere skulle være "Smilets By". Hvorfor dog ikke? Man fandt på tilnavnet efter et bestyrelsesmøde i Aarhus Turistforening den 17. marts 1938, hvor man planlagde at gøre et fremstød for byen. Man ville blandt andet udsende en folder i 50.000 eksemplarer med titlen "Aarhus - Sommerens og Smilets By", som du kan læse i det fascinerende Aarhus Leksikon - et leksikon som AITMOOS har tænkt sig at benytte sig flittigt af fremover.


  - Jeg smiler, altså er jeg (... fra Aarhus).

Ved hjælp af grundig research har AITOOS-redaktionen nu fundet frem til at der i 2002 blev udgivet en sang der hed "Hvor blev smilet af" om Smilets By, Aarhus. Bemærk at der i titlen ikke er tale om et spørgsmål, men en tør konstatering. Sangen blev endda udgivet på en flot, nærmest picturedisc-agtig cd:


Vel nok den fineste Aarhus-udgivelse, foruden den legendariske blå-hvide AGF 10" fra 1997. Den mangler faktisk i AITMOOS' arkiv, flovt nok.


Anyways, du kan se og høre "Hvor blev smilet af" nedenfor. Denne stærkt overproducerede sag der lidt lyder som et kasseret bud på en slagsang til håndbold-EM. Og så kan du tænkte lidt over at tilnavnet "Smilets By" ifølge leksikonet ikke fik nogen særlig god modtagelse, hverken i pressen eller hos byens borgere. "Man fandt det fordringsfuldt eller ligefrem latterligt, men det har haft den tilsigtede virkning at gøre Århus kendt." Ouch.


mandag den 28. februar 2011

Højt at flyve...

Som Peter Belli har fortalt os, så er det angiveligt et smukt syn at se København fra en DC-9. Det er dog ikke noget der kan imponere AITMOOS. Du husker nok hvordan det var at se Aarhus fra toppen af Rådhustårnet. Du ved, der hvor du er nødt til at smide dig ned på maven af frygt for at blive blæst ud over kanten. Måske du endda har set Aarhus fra byens (Danmarks...?) højeste bygning, Prismet. Du tror måske du har set det hele. But you ain't seen nothin' yet, baby! Har du måske nogensinde set Aarhus fra en helikopter?

- Nej?! Kan man det? Hvorfor er der ingen der har fortalt mig det! Gudfader i skuret, mand.

Ja, du læste rigtigt. Firmaet Aarhus Flight Academy vil udbyde helikopterture over Aarhus. For en plov! God pris.

»Vi vil arrangere, at folk kan komme op i luften, så de kan se byen på en helt anden måde. Helikopteren har plads til fire personer inklusiv piloten, og turene kommer til at koste 500 kroner for seks-syv minutters flyvning,« siger Rico Gissel fra Aarhus Flight Academy til Stiften.dk.

- Er I der, Aarhuuuuuus??

Helikopterturen får start fra Aarhus Havn, hvor du sandsynligvis kan se en silo der står i brand. Det må være et flot syn fra luften. Flyveturen kan bookes til alskens begivenheder, f.eks. polterabend og bryllup. Så kan du selv bestemme om det skal være før eller efter turen på skydebanen.

Du er go', Belli, men det her kan København fra en DC-9 altså ikke hamle op med

Du kender sikkert allerede historien om dengang John Lennon skulle op og flyve helikopter med Maharishi. Ellers får du den her. Og så har AITMOOS også bare ventet på at kunne poste denne Aarhus-klassiker. Endda med WoW-tema. Den går ud til bloggens mest anonyme læser. Mere anonym end den trofaste læser "Anonym"...

mandag den 21. februar 2011

Hashmesse i Aarhus

Jep, du læste rigtigt. Her i disse dage hvor Christiania måske er en saga blot og kuglerne fyger om ørerne på grund af krigen om hashmarkedet, sætter Aarhus lige foden i jorden og siger: slap da lige lidt af, mand. Som man kan læse på stiften.dk ryger landet første hashmesse til Aarhus d. 24.-26. juni. Forstod du joken? Ryger til Aarhus. Læser du med, Cawling-jury?

Som en åbenlys pendant til til de så berygtede sexmesser skal Scandinavian Congress Center lægge lokaler til arrangementet. I skrivende stund vides det dog ikke om Moses Hansen vil dukke op i kristent hjemmestrik og demonstrere mod lige præcis denne messe.

"Hash er skabt i Helvede!"

På messen kan man studere og købe grej til ulovlig fremstilling af hash, skunk og andre forbudte euforiserende stoffer fra hampplanten. Der vil være plantegødning,varmelamper dyrknings-systemer, vækstfremmere, piber, rygepapir til hash med meget mere. Det lyder bare fedt. Moses Hansen er dog ikke den eneste der næppe er tilfreds med hashmessen:

»Enkeltvis er varerne nok ikke forbudte. Men det samlede resultat kan betyde et endnu større opsving i antallet af de hash-og skunklaboratier, som kriminelle tjener penge på, og som vi lukker på stribe. Under alle omstændigheder er det moralsk forkasteligt«, siger chefpolitiinspektør Bent Preben Nielsen fra Østjyllands Politi.

Af dette kan vi udlede at messen altså er "moralsk forkastelig" fordi at man, teoretisk set, kan spore en forbindelse til et lovbrud. Ligesom en sexmesse teoretisk set kan forbindes med illegal prostitution. En bilmesse med at tilskynde til at køre for stærkt. Osv.

I udtalelsen ser vi altså en interessant sammensmeltning af moralitet og legalitet. Men det skal vi ikke dvæle ved her.

Måske ikke ulovligt - men moralsk forkasteligt!



Edit: Efterfølgende har Kongrescenteret takket nej til at huse messen. De har åbenbart ikke læst AITMOOS' indlæg. Sandsynligvis fordi de var frustrerede over at bloggen aldrig blev opdateret...